Punkterna som ska ge publiklyft

En del av den personliga identiteten och bättre stämning på arenorna. Det skulle ge arenaidrotten ett ordentligt publiklyft enligt den undersökning som presenterades under tisdagen.

Foto: Daniel Meisels

Publik2015-12-08 20:57

Företaget Sponsor Insight har på uppdrag från Elitidrott Uppsala genomfört en undersökning angående Uppsalabornas vanor när det kommer till att besöka arenaidrott på elitnivå. Undersökningen har genomförts genom över 600 telefonintervjuer samt intervjuer i samband med matcher för Uppsala Basket, Sirius Fotboll herr, Almtuna och Storvreta.

– Uppdraget var att "Vi (elitidrottsklubbarna i Uppsala) vill ha mer publik, hur ska vi göra och vad finns det för potential", berättade företagets vd Peter Viklund i början av sin genomgång.

På plats fanns representanter från samtliga klubbar och arrangörer i Uppsala. Efter cirka en timmes genomgång av 72 sidor med underlag så kom så Viklund fram till slutsatsen, nämligen hur Uppsalas elitklubbar ska få mer publik på matcherna. De två viktigaste punkterna enligt företaget var dels att föreningen ska bli en del av den personliga identiteten, förslagsvis genom tidig introduktion, och dels en bättre stämning på arenorna.

– Det är punkter som får folk att bli ambassadörer för klubbarna och på så sätt dra folk till arenorna. Det är punkter att prioritera, säger Viklund.

Andra punkter som togs upp var bland annat att passa in i gemenskapen, profilera sig rätt, spelarnas inställning samt gemenskapen på arenan. Noterbart var också att prisaspekten inte spelar någon stor roll enligt undersökningen.

Företagets kartläggning visar att cirka 52 procent av Uppsalas befolkning är ganska eller mycket intresserade av elitidrott. 18 procent, cirka 37 000, är intresserade av Sirius fotboll, Uppsala Basket, Almtuna eller Storvreta. Under 2015 har de fyra tidigare nämnda lagen haft ett snitt på 2 926 unika besökare per lag, något som ger 8,3 i konverteringsgrad, alltså summan från antal intresserade till de som faktiskt är på matcherna.

– Vi tror att om 0,1 procent att de på matcherna skulle få en starkare identitet till klubben så skulle det generera 5 490 nya besök. Gör vi samma sak vad gäller stämningen på arenan så får vi det till 4 520 nya besök, säger Viklund och tillägger:

– 59 procent av de här punkterna är direkt påverkbart för klubbarna, man kan börja att jobba med det direkt och få effekt.

Som slutbild i presentationen visade Per Viklund en bild på fördelningen av Uppsalas 207 362 invånare. Företaget ser 62 000 av dessa som en primär målgrupp för idrottsklubbarna i staden medan övriga drygt 145 000 tillhör den sekundära målgruppen. Återstår att se hur Uppsalas elitidrottsklubbar jobbar vidare med punkterna inför 2016.

Den typiske besökaren på elitidrott i Uppsala:
Man, runt 45 år
Uppväxt i Uppsala
Högutbildad
Arbetar
Har ett stort idrottsintresse
Går på 9,6 idrottsevenemang/matcher per år
Tar bilen till arenan
Går tillsammans med barn eller vänner

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!