Snart 20-årige Casper Jansson är "tillbaka i Europa" efter att mestadels ha tävlat i USA. Där vann han Next-serien tre år i rad och avslutade med dubbla segrar i den sista deltävlingen i Las Vegas i mars 2024.
Sedan skulle bilen byggas om. Fler hästkrafter, från runt 300 till 600 och en modifierad kaross. Dessutom ett namnbyte på serien – från bara Next till Next Evo. Så var det i alla fall tänkt. Men den amerikanska rallycrosserien gick i konkurs.
Casper Jansson var utan tävlingar – i alla fall i USA.
I stället blir det en satsning på Rally X-serien i Europa. Sju deltävlingar varav en i Sverige, i Älvsbyn 28–29 juni. Men det är samma bil han körde i fjol, kallad FC2, som nu är uppgraderad med bland annat turbomatning. 500 hästkrafter i stället för 300, som blir ytterligare 100 när Casper Jansson trycker på en knapp mitt under heaten.
Men det går inte att trycka på knappen hela tiden, då blir man diskad.
– I varje heat kan jag trycka på knappen under 50 sekunder. Det är upp till mig när jag ska trycka och jag vet inte när de andra kommer att göra det, säger Casper.
Han trycker på knappen och höjer effekten, men måste slå av den senast efter 50 sekunder – och allt måste han förstås ha koll på själv. Det går inte fuska, då kommer det av avslöjas direkt. Exakt var på banan den extra effekten behövs kan variera, men i starten är en bra gissning – och på rakorna.
– Det är roligt med lite mer fart, säger Casper, som har för avsikt och att köra alla sju deltävlingar.
Det är seger i Rally X-serien som gäller.
– Jag blir bättre för varje tävling, man får mer rutin, och i den här serien är det nästan de bästa förarna man kan möta.
Under Rally X premiärhelg i Portugal blev det himmel och helvete för Casper.
– Första dagen vann vi, så då gick det jä-t bra. Andra dagen gick det också bra – fram till finalen. Då rullade vi, säger Casper.
Casper klarade sig helskinnad, men bilen blev mer eller mindre skrot och nu jobbar teamet med att återställa bilen till den andra deltävlingen i Nederländerna den 26–27 april.
– Jag tror att det kommer att lösa sig. Det är lite delar som vi måste få hem först, säger han.
Det är nio FC2-bilar i Rally X som tävlar tillsammans med supercarbilar, som har lite högre effekt men som är mer baserade på vanliga bilar.