På lördag arrangerar Rasbo sin rallytävling Bresontrofén igen. De har fått kasta in handduken flera gånger de senaste åren. Tävlingen, som historiskt sett alltid körts på grus eller under vintern, har ställts in flera år i rad på grund av milda vintrar och dålig tillgång till grusvägar.

– Vintrarna fungerar inte på samma sätt som förr. Samtidigt är det svårare att hyra grusvägar när det är barmark. Några anledningar till det är att det bor mer folk utefter vägarna. Samtidigt menar vägföreningarna att det får vara nog då de tycker att vägarna ibland blivit sönderkörda och att underlaget inte blir sig likt trots det återställningsarbete som alltid görs efter ett lopp. En annan orsak är att det blir svårare och svårare att få tillgång till vägar som de stora skogsbolagen äger, säger Anders Lindén, mediekontakt i Rasbo MK som arrangerar Bresontrofén.

SMK Uppsalas ordförande Anders Norstedt skriver under på beskrivningen som Lindén ger samtidigt som han berättar att det har blivit dyrare att återställa vägarna efter ett lopp.

– Men det är inte det enda problemet. Det har blivit allt svårare att hitta folk som vill jobba ideellt. Viljan att göra det har inte bara minskat inom motorsporten utan inom all idrottsverksamhet, säger Norstedt som har ett rallycrossguld i bagaget och som har varit medlem i SMK Uppsala sedan 1965.

SMK Uppsala planerade att arrangera det klassiska loppet Roslagsvalsen i slutet av september. Då fick man ställa in på grund av organisatoriska anledningar och DM-tävlingen flyttades istället till Sigtuna – som också tvingades ställa in.

– För tio år sedan var det kanske 10-15 stora tävlingar om året i länet. Nu är vi nere på en eller två, säger Anders Norstedt.

Traditionellt sett har Uppland varit ett starkt rallynäste, med namn som Ove ”Påven” Andersson och Björn Waldegård, Dick Larsson och Dick Wicksell och Pontus Åhman.

– Vi har traditioner att falla tillbaka på. Det finns unga duktiga förare här nu också men det blir svårt att blomstra vidare när det inte finns så många arrangemang i länet. Alla klubbar här har ett jättebra nära samarbete. Vi har som målsättning att komma från ord till handling och få till fler tävlingar. Målsättningen är att vi måste ha ett DM i rallysprint, ett i vanlig rally och gärna någon större tävling som till exempel SM, säger Anders Norstedt.

Just SM-rally arrangerades, som bekant, under flera års tid i Uppsala av SMK Uppsala. 2017 tog man en paus som arrangör. En stor anledning var att det finansiella stödet från Destination Uppsala, på 100 000 kronor, drogs in.

2017 var Bresontrofén tillbaka igen. Denna gång med en nyhet: Att loppet kördes på asfalt. Deltagarantalet var dock lågt.

– Det finns ett motstånd mot tävlingar som körs på asfalt. Många anser, rent traditionellt, att rally ska köras på antingen grus eller vintervägar, men man måste se möjligheterna, säger Anders Lindén.

Loppet kommer att köras på Tierp Arena den 20 oktober i år och återigen är ungefär åttio procent av bansträckningen på asfalt.

– Vi kan inte ge upp efter ett år. Vi hoppas att det ska bli fler deltagare i år. I och med att många som var med ifjol märkte att det inte var så tokigt med rally på asfalt hoppas vi på att fler sluter upp. Många tror nog att man behöver ställa om bilarna men det går att åka med slitna grusdäck även på asfalt, säger Anders Lindén.

– Jag tycker att de gör helt rätt. Man åker mycket på asfalt nere i Europa och det är enklare att få till vägar och billigare att återställa dem. Samtidigt går det lite snabbare och därmed måste man lägga ett större fokus på säkerheten. Det kan vara värt att prova, säger Anders Norstedt och fortsätter:– När vi hade rally-SM gick en sträcka på asfalt i Uppsala. Det funkade hur bra som helst och var väldigt populärt.