15-åringen från Uppsala mitt i seglardramat

Starten av Gotland Runt sköts upp på grund av för kraftiga vindar.
När den väl ägde rum dagen efter sattes 15-åriga Natalia Komorowska på rejäla prov – och lyckades förhindra att en jättekollision ägde rum.

Båten Serenity från Ekolns Segelklubb.

Båten Serenity från Ekolns Segelklubb.

Foto: Privat

Segling2025-07-03 10:00

Natalia Komorowska var för tredje året i rad startfältets yngste deltagare. Hon har jolleseglat sedan hon var liten och det är den erfarenheten som gjort att hon utsetts vara den i besättningen som får sköta startmomentet på Ekolns Segelklubbs Serenity, en linjett 33:a.

– Jag brukar oftast ta starter just för att jag seglar jolle och då gäller det att vara smidig i väg, säger hon.

I söndags eftermiddag skulle starten ägt rum utanför Sandhamn men vindar på runt 25 sekundmeter, farliga vindnivåer även i segling, gjorde att tävlingsledningen valde att skjuta upp starten till tidigt i måndags morse.

Då gick det snett för en av konkurrenterna, Black Lily. En betydligt större båt än Serenity.

– Den satte för mycket segel i starten, de ville väl ånga på och kunde inte hålla undan. Serenity kom in som den båt som hade rätt till väg, säger Louise Lindkvist, Uppsalaseglare som kommenterade racet.

Snabba beslut var tvungna att tas för att för att en jättesmäll inte skulle bli ett faktum.

– Vi var klara för styrbord och hade rätt för väg men de agerade inte mot att vi hade rätt för väg vilket blev oroväckande för mig, säger Natalia Komorowska och fortsätter:

– Jag började falla för att se om de skulle ändra sin kurs men det gjorde de inte så då valde jag att göra en gipp (en undanvindsvändning) precis bakom startbåten. Vi blev nästan mosade mellan den (Black Lily) och startbåten. Tur att det inte blev mycket större, säger Natalia om den närkontakt mellan båtarna som uppstod.

Natalia Komorowska
Natalia Komorowska

Var det läskigt?

– Det gick så snabbt alltihop. Det var inte några känslor där utan handlade bara att agera snabbt, säger den unga Ekolnseglaren.

Besättningen på den betydligt större Black Lily visste att de hade agerat fel och tog sitt straff genom att snurra två varv.

Serenity, med sex personer ombord, fick en del skador. Bland annat på den så kallade push-piten (en del av aktern) samt på navigeringsutrustning.

Båten Serenity från Ekolns Segelklubb.
Båten Serenity från Ekolns Segelklubb.

Trots kollisionen i starten styrde sedan Natalia i 26 knop (ungefär 50 kilometer i timmen). Vid Fårösund bestämde man sig för att bryta tävlingen för att kunna ta sig tillbaka till Sandhamn för att dels lämna in en protest och dels reparera båten som nu är på väg till Finland för nya tävlingar.

Natalias pappa Jan, en mycket rutinerad seglare, imponerades över dotterns snabba och skickliga agerande.

– En mycket svår manöver. Genom sitt is-i magen-agerande lyckades hon undvika en stor kollision med en jättedyr båt. Den andra stora båten fick lite skrapor på skroven, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!