Under tisdagen blev samarbetsavtalet offentligt där IK Sirius Fotboll och Lagardère Sports nu ska jobba ihop kring sponsor- och rättighetsförsäljning med bolaget som extern säljpartner. Avtalet löper över fem år och just långsiktighet är något som Sirius klubbchef Michael Lundgren vill betona.

– Vi ska inte lyfta oss en eller två nivåer utan flera och därför har vi tittat hur vi ska klara av att anpassa oss för allsvenskan även utanför planen. Nu kan vi dra nytta av deras kunskap med paketering och prissättning och strategisk långsiktigt.

Men det är inte bara ett välkänt företag som Sirius nu slår sig samman med. Företaget har just nu en infekterad relation med AIK.

– Vi har bollat olika frågor och jag har aldrig varit orolig för vår del och vill inte kommentera andra föreningars upplägg, fortsätter Lundgren.

Även Lagardère Sports vill tona ner skriverierna.

– Upplägget med Sirius är väldigt enkelt, inga spöken här, sedan har vi en tvist med AIK och den är som den är. Vi har 70 klubbar runt om i Europa som vi jobbat med i 20 år, så jag ser det mer som en tillfällighet, menar Fredrik Hellkvist som tror desto mer på Sirius och Uppsala.

– Det här är en stad och klubb i ett tillväxtområde, med potential. Det ska bli fantastiskt roligt att etablera Sirius på en allsvensk nivå.

Och när det gäller att stärka upp ekonomin syftar Sirius på det man idag har och den vision som finns.

– Sirius omsätter ungefär 30 miljoner som helhet och det räcker inte till. 2020 hoppas vi omsätta 85-90 miljoner kronor, menar klubbchefen.

Med tre egna säljare och hjälp av säljbolaget börjar nu jobbet med att lyfta Sirius även utanför plan.

Och får man tro bolaget så är det här en trend vi kommer se mer av i Sverige och som redan är accepterad i övriga Europa.

Sirius blir därmed den femte allsvenska klubben som samarbetar med säljbolaget efter Örebro, AIK, Helsingborg och Halmstad.