Stora svenska motionsevenemang, som exempelvis Vasaloppet, Stockholm Marathon, Lidingöloppet, Vansbrosimningen, VÀtternrundan och Blodomloppet, genererar varje Är cirka 150 miljoner kronor till föreningar inom Riksidrottsförbundet (RF).
Pandemin slog hÄrt mot branschen, som i snitt tappade 30 procent av deltagarna mellan 2019 och 2022. Vasaloppens anmÀlningssiffror för vinterveckan minskade frÄn 60 000 till Ärets 50 000 anmÀlningar.
Under pandemin ville utlÀndska investerare köpa flera stora svenska föreningsÀgda motionsarrangemang.
ââMinst tvĂ„ av vĂ„ra aktörer har fĂ„tt förfrĂ„gan att sĂ€lja delar av sitt event till internationella koncerner. Det var uppköpsförsök som inte lyckades, sĂ€ger Staffan Movin, ordförande i branschorganisationen Svenska motionslopp och idrottsevenemang.
Han vill inte avslöja vilka svenska arrangemang som kontaktades.
AffÀrer i Europa
Detta Àr en del av en trend som pÄgÄr utanför Sverige. Staffan Movin berÀttar att i Europa har flera populÀra motionsarrangemang blivit uppköpta av stora organisationer eller stiftelser, som finansieras av riskkapitalbolag och dÀrmed skapar nya affÀrsmodeller kring branschen.
Ironman har exempelvis köpt 50 procent av franska UTMB, som erbjuder flera motionsevent.
ASO, som driver Tour de France, har gjort en breddsatsning pÄ cykling, segling, löpning och golf.
London Marathons köp av Brighton Marathon Àr bara ett exempel pÄ en centralisering kring Àgandet av flera maratonlopp i Europa.
ââI Frankrike har stora internationella eventbolag tagit över marknaden och förpassat traditionella, klubbĂ€gda event till en regional nivĂ„, sĂ€ger Staffan Movin.
ââDetta kan Ă€ven ske i Sverige om vi inte agerar i tid. VĂ„ra svenska motionsarrangemang kommer att finnas kvar, men kan hamna i en B-liga.
Kartan ritas om
Vasaloppets vd, Johan Eriksson, ser larmsignalerna som kan slÄ hÄrt mot idrottsrörelsen:
ââInom fem till tio Ă„r kommer vi se vĂ€sentliga skillnader pĂ„ motionseventkartan. Pengar som skulle gĂ„tt till svenska idrottsklubbar kommer att gĂ„ till privatĂ€gda bolag, om vi inte gör nĂ„got.
Johan Eriksson och Staffan Movin berÀttar att den hÀr utvecklingen redan tagit fart i Sverige.
Försöket till uppköp av svenska motionsevenemang Àr ett exempel. Det finns redan eventbolag som Àger tÀvlingar som Color Run, OCR-loppen Toughest och Tough Viking som Àr hinderlopp, samt swimrun-tÀvlingen à till ö.
ââDet finns stora varumĂ€rken, som löparskor, som försöker göra egna arrangemang. Dessutom finns flera digitala alternativ av event som utmanar branschen, sĂ€ger Johan Eriksson.
Oro i RF
Björn Eriksson, avgÄende RF-ordförande, Àr orolig:
ââDetta Ă€r ett hot och det Ă€r nĂ„got som jag Ă€r obehagligt medveten om. Detta Ă€r ett exempel och det finns fler liknande exempel inom mĂ„nga lagidrotter som inköp av klubbar. GrĂ€nsdragningen mellan kommersiella aktörer och folkrörelser och hur vi ska samexistera blir en av de stora frĂ„gorna nĂ€r jag i framtiden sitter i parken och matar duvor.
Björn Eriksson fortsÀtter:
ââNĂ€r jag ska lĂ€mna ett testamente blir rĂ„det att eftertrĂ€daren ska hĂ„lla detta vĂ€ldigt tĂ€tt intill sig.