Kalla samarbetar med Uppsalaföretag

Efter Zlatan Ibrahimovic kan ­Charlotte Kalla vara det starkaste ­varumärket i svensk idrott. Nu inleder den populära skidåkaren ett samarbete med Uppsalabaserade företaget Zellout.

Samarbete. Charlotte Kalla inleder ett samarbete med Tommy Lindgren på Uppsalabaserade företaget Zellout.

Samarbete. Charlotte Kalla inleder ett samarbete med Tommy Lindgren på Uppsalabaserade företaget Zellout.

Foto: Privat

Skidor2014-11-21 20:51

Längdskidåkare ligger det svenska folket varmt om hjärtat. En skidåkare representerar det mesta som gemene man vill förknippas med.

Historien är full av skidåkare som mer eller mindre har blivit nationalidoler.

Charlotte Kalla spelar i den allra högsta divisionen.

I maj 2012 träffades fyra personer för ett inledande samtal om ett eventuellt långtgående samarbete. Det var Charlotte Kalla, agenten Keith Karlsson och Uppsaladuon Tommy Lindgren och Mats Dafnäs från Zellout, ett företag i reklambranschen som bland annat jobbar med att utveckla och stärka varumärken, både för företag och personer.

I september i år var samarbetsavtalet klart.

– Det är givetvis jättekul för oss. Vi har varit involverade i idrotten under lång tid och därför känns det här ­väldigt bra, säger Tommy­ Lindgren, delägare och ­varumärkesstrateg på Zellout.

Det är Tommy Lindgrens kontakter med Kallas agent, Keith Karlsson, som är grunden för dagens samarbete. Lindgren och Karlsson har varit bekanta i 15-talet år.

Vad kan då Uppsala­företaget göra för ­Charlotte Kalla?

– En viktig bit är att koppla samman varumärken med Charlotte. Vi ställer oss frågan: är det här rätt. Företaget måste få ut maximalt, men det måste också passa Charlotte och hennes personliga­ varumärke, säger Tommy Lindgren.

Kort sagt kan man säga att agenten – Keith Karlsson­ i det här fallet – har ansvaret för den affärsmässiga upp­görelsen medan idéerna­ bollas med Tommy Lindgren och de andra på Zellout.

Men behövs verkligen Zellout? Går det inte att ro sådant här i hamn ändå?

– Det är mycket som kan gå fel. Titta bara på Coloramas kampanj tillsammans med Björn Borg. Borg känns helt malplacerad, han har ingen trovärdighet eller associa­tioner kring att vara duktig på färgsättning eller inredning. Dessutom är kampanjen okreativ och taffligt producerad. Det är inte bra för vare sig Björn Borg eller ­Colorama, säger Lindgren, som poängterar att det är reklamkampanjens upplägg han kritiserar, inte Björn Borg eller Colorama.

Samarbetet mellan Zellout och Charlotte Kalla är ännu i sin linda.

– Det är svårt att se på sig själv utifrån och in och veta hur andra uppfattar dig och det är där som vi kan göra en insats, säger Tommy Lindgren.

I helgen har Charlotte Kalla­ säsongsupptakt i Bruksvallarna. Säsongens höjdpunkt blir förstås VM i Falun i februari/mars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!