"Jag tycker om att dela min resa pÄ ett mer personligt sÀtt. Om jag kan inspirera unga att vÄga satsa pÄ sina drömmar eller bara hitta glÀdjen i lÀngdskidÄkning, sÄ kÀnns det fantastiskt", sÀger Frida Karlsson i ett pressmeddelande.
Den tidigare landslagsÄkaren Anna Dyvik arbetar med den nya plattformen Wimt. Hon beskriver appen som ett sÀtt för fansen att komma nÀrmare idrottarna.
Ny intÀktskÀlla
ââDet Ă€r en social medieplattform för sport, dĂ€r en del av annonsintĂ€kterna gĂ„r till idrottarna. PĂ„ det sĂ€ttet skapar vi en helt ny intĂ€ktskĂ€lla för idrottarna, samtidigt som de kommer nĂ€rmare sina fans. InnehĂ„llet Ă€r ofiltrerat, personligt och genuint, sĂ€ger Dyvik.
PÄ appens förhandsvisning kunde man bland annat se Ebba Anderssons sambo Gustaf Berglund steka pannkakor i kalsongerna, Linn Svahn Àta bara ris till lunch under Tour de Ski och Johanna Hagström valla skidor utomhus.
AnnonsintÀkterna delas upp procentuellt mellan idrottarna beroende pÄ hur mycket de lÀgger ut. Flera företag har redan varit intresserade av att annonsera i appen.
ââMĂ„nga klubbar och idrottare Ă€r intresserade och tror att Wimt Ă€r en bra idĂ©. Samtidigt har det ocksĂ„ varit mĂ„nga stora företag som velat vara med och annonsera initialt, exempelvis Ica och Lyko, sĂ€ger Dyvik.
"Gemensam rÀckvidd"
Dyvik förklarar att appens upplÀgg innebÀr att de stora Äkarna kan hjÀlpa de yngre och mindre etablerade Äkarna med sin rÀckvidd.
ââDet Ă€r ett problem att finansiera sin satsning som yngre och mindre etablerad Ă„kare. PĂ„ Wimt kan Ă„karna hjĂ€lpa varandra att bygga upp en gemensam rĂ€ckvidd. Drar Frida Karlsson in mycket folk till appen sĂ„ kommer de Ă€ven se andra Ă„kares inlĂ€gg i samma flöde. Vilket gör att Ă€ven de andra Ă„karna kan ta del av annonsintĂ€kterna, sĂ€ger Dyvik.
TT: Hur ska ni kunna konkurrera med stora etablerade plattformar som Instagram och X?
ââDet Ă€r en stor utmaning att fĂ„ till en beteendeförĂ€ndring. Men finns det intressant innehĂ„ll pĂ„ appen tror vi att folk kommer vilja hĂ€nga dĂ€r. Ă karna sjĂ€lva kĂ€nns otroligt taggade. Det finns ju en tydlig motivation att publicera mycket innehĂ„ll, sĂ€ger Dyvik.
"En utmaning"
Eva Ossiansson, expert pÄ sociala medier, tror att konkurrensen med etablerade plattformar kan bli en utmaning, men hon Àr ÀndÄ positiv till idén.
ââDet Ă€r i regel en utmaning att skapa nya plattformar med ett relativt âsmalt innehĂ„llâ. Att kunna följa idrottares liv och ta del av hĂ€ndelser kan dock vara intressant och det finns absolut ett intresse av att fĂ„ kĂ€nna sig delaktig som âfanâ. Att skapa en specifik app för detta kan fungera för en riktad mĂ„lgrupp med ett starkt intresse, sĂ€ger Ossiansson, varumĂ€rkesdoktor pĂ„ Göteborgs universitet.
Ishockeyklubben BrynÀs IF Àr ocksÄ en del av appens lansering. Tanken Àr att fler klubbar och sporter ska ansluta.
Appen lanseras i dag.