Elever pÄ GrÀnbyskolan har startat en namninsamling för att behÄlla skolans idrottsinriktningar. Johanna Lindqvist förklarar att beslutet Àr fattat för att fler elever ska fÄ gymnasiebehörighet.
â Om vi tittar pĂ„ skolans resultat i dagslĂ€get har vi vĂ€ldigt mĂ„nga som inte nĂ„r gymnasiebehörighet. Beslutet Ă€r taget för att vi ska kunna behĂ„lla vĂ„r lĂ€rartĂ€thet och fokusera pĂ„ kunskapsuppdraget. Att bli gymnasiebehörig Ă€r en av de viktigaste framgĂ„ngsfaktorerna för att inte hamna i utanförskap, förklarar hon och fortsĂ€tter:
â Med det sagt har jag förstĂ„else för att man inte förstĂ„r hela utbildningssystemet och skolans uppdrag nĂ€r man Ă€r 12â13 Ă„r gammal.
Finns det en risk att elever byter till exempelvis Gottsundaskolan för att fortsÀtta sin inriktning?
â Det Ă€r ett fritt skolval och mitt uppdrag Ă€r att se till att kunskapsuppdraget blir genomfört, sedan fĂ„r vĂ„rdnadshavarna vĂ€lja skola.
â Jag tĂ€nker att mĂ„nga av eleverna som gĂ„r de hĂ€r inriktningar vill satsa vidare och komma in pĂ„ NIU (nationellt godkĂ€nd idrottsutbildning) och LIU (Lokal idrottsutbildning) och dĂ€r Ă€r det vĂ€ldigt höga betygsgrĂ€nser. SĂ„ detta Ă€r en chans Ă€ven för dem att ta sig vidare.
NÄgra elever som gÄr idrottsinriktningar upplever att de blir bestraffade för att andra i skolan inte klarar av fÄ gymnasiebehörighet?
â Som jag ser det sĂ„ finns det ingen elev som förlorar pĂ„ att ha goda kunskaper.
Lindqvist berÀttar att flera vÄrdnadshavare har hört av sig och Àr tacksamma för att skolan har valt att behÄlla sin lÀrartÀthet och halvklasser.
Olof Oskarsson Àr verksamhetsomrÄdeschef för kommunal grundskola i Uppsala. Han förklarar att ansvarig rektor tar beslut för sin skola, men att en dialog skett i det hÀr fallet.
â I alla stora beslut finns det en mĂ€ngd olika faktorer som mĂ„ste övervĂ€gas. Det Ă€r allt frĂ„n kostnad, kvalitet, attraktivitet och pĂ„verkan pĂ„ ordinarie undervisning.
â Sedan Ă€r det viktigt att pĂ„minna om att de hĂ€r inriktningarna har funnits i 30 Ă„r, och förutsĂ€ttningarna för att bedriva dessa inriktningar ser helt annorlunda ut idag jĂ€mfört med för 30 Ă„r sedan.
Men hur kan Gottsundaskolan ha kvar sina olika inriktningar?
â Det Ă€r ett rektorsbeslut och i det hĂ€r fallet har Johanna utgĂ„tt frĂ„n vĂ„rt kĂ€rnuppdrag som Ă€r att vĂ„ra elever ska klara grundskolan och kunna gĂ„ vidare till gymnasienivĂ„.
â Jag har inte exakta siffror just nu, men runt 30 procent av eleverna frĂ„n GrĂ€nbyskolan saknade gymnasiebehörighet senast. Och vĂ„rt uppdrag Ă€r att se till att se till att sĂ„ mĂ„nga som möjligt klarar av det, sĂ€ger han.
Vidare berÀttar Oskarsson att han Àr medveten om att dessa inriktningar Àr ett bra sÀtt att fÄ eleverna till skolan.
â Att göra nĂ„got man tycker om pĂ„ skolan Ă€r lockande. Men motargumentet Ă€r att bra undervisning ocksĂ„ Ă€r attraktivt.
Kommunen och skolan vet att mÄnga barn idag Àr stillasittande. Men Oskarsson menar att alla arbetar för att aktivera eleverna. Han berÀttar att GrÀnbyskolan har ett samarbete med GrÀnby Allaktivitetshus dÀr mÄnga aktiviteter pÄgÄr under dagarna.
â Det Ă€r alltid trist att avveckla nĂ„got som finns och Ă€r uppskattat, men vi vĂ€ljer att fokusera pĂ„ vad vi kan göra och förbĂ€ttra den delen i stĂ€llet.
Idrottsinriktningen pÄ GrÀnbyskolan upphör med omedelbar verkan vid vÄrterminens slut och det innebÀr att elever som pÄbörjat inriktningen inte fÄr fortsÀtta.