Det är polacken Krzystof Buczkowski som kommer att köra för Hallstaviksklubben nästa säsong. Han snittade 1,50 för Dackarna under det här året.
– Jag hade honom i några matcher under mitt första år som lagledare i Rospiggarna 2010 och vet exakt vad han går för. Det är en fajter på banan, han ger aldrig upp. Dessutom kör han bra på Parken i Hallsta, säger lagledaren Mikael Teurnberg.
Buczkowski var en av Dackarnas ledande förare den här säsongen. Det löpande poängsnittet stannade på 1,50, som är i nivå med dackeförarna Michael Jepsen Jensen och GP-föraren Jason Doyle.
Buczkowski är den första pusselbiten i Teurnbergs lagbygge.
Att Andreas Jonsson är den viktigaste biten råder det ingen tvekan om – och allt talar för att han stannar i Rospiggarna även om inget papper är påskrivet.
I övrigt då? UNT frågar Teurnberg om han har någon "dräpare" på ingång, ett ordval som speedwayskribenten Tommy Rander har myntat några gånger.
– Jag ska träffa en utländsk GP-förare under helgen, säger Teurnberg, som inte vill avslöja några namn och inte ens ge någon ytterligare ledtråd om vem kan det kan vara.
Lördagens GP-tävling körs som bekant på Friends Arena i Solna.
Eftersom poängtaket i elitserien har sänkts från 10,250 till 9,500 så kommer det att bli många kvalificerade förare "över" när elitserielagen ska spika sina trupper.
Man kan tänka sig att mästarlaget Vetlanda väljer att satsa på Jaroslaw Hampel trots skadan och på Tai Woffinden, och då blir det knappast plats för Emil Sajfutdinov och BartoszZmarzlik – i alla fall inte båda två.
Det kostar dock pengar att värva sådana kanoner – mycket pengar ....
– Det finns en del som bara är ute efter pengar. Agenter som trissar upp lönerna, konstaterar Mikael Teurnberg.
När det gäller svenskuppsättningen i Rospiggarna (man måste ha minst tre) så är det inte helt glasklart hur Teurnberg tänker. Han har tidigare pratat sig varm för unge John Lindman och enligt vad UNT erfar så är man nära ett kontrakt.
Timo Lahti är en trogen Rospiggsförare och han kör på svensk licens – och med Andreas Jonsson så skulle den obligatoriska svensktrion vara klar.
Då kan man fråga sig vad som händer med Kim Nilsson.
– Jag ska träffa Kim under helgen, säger Mikael Teurnberg utan att avslöja något om hur han tänker.
Kan du tänka dig fyra svenska förare i truppen?
– Det är klart att jag kan tänka mig det, säger Teurnberg.
Hur som helst måste Rospiggarna ha en svensk backup, precis som John Lindman var den här säsongen när han ersatte skadade Kim Nilsson.
Inom en eller två veckor kan nog Mikael Teurnberg ha ytterligare ett par förare klara, kanske till och med en av GP-förarna som kör på Friends Arena på lördag.