20-åringen (han fyller 21 i juni) från Karlbo söder om Avesta kan få en viktig roll i Rospiggarna den här säsongen.
Han körde för Masarna (som han alltid har gjort) förra året och snittet landade på blygsamma 0,375. I Rospiggarna kommer han att bli reserv – och alla som har följt den här sporten vet vad det betyder.
En reserv är ingen som sitter på "bänken" – det är tvärtom, en nyckelroll.
Det är svårt – eller ska vi säga omöjligt – att vinna SM-guld utan bra reserver. En reserv som ständigt nollar kan sänka hela laget.
– Ja, jag vet hur betydelsefull min position är, men jag känner ingen press på det sättet. Jag hoppas att få köra så mycket som möjligt och tror och hoppas att jag har utvecklats under vintern, säger Millberg.
Träningen har gått bra, delvis tack vare ett nytt upplägg med mer hojåka och bättre fysträning. Men även maskinparken har uppdaterats.
Men där finns också motgångar.
Millbergs morfar, Lennart Andersson, gick bort och det blev känslomässigt en del jobbiga veckor. Morfar och mormor Ewa Mattsson var två av Emils största supportrar. Morfar var mekaniker och mormor kör bussen.
– Men nu är jag tillbaka igen, säger Emil och syftar den jobbiga tiden.
Just nu håller han på att "lära upp" lillebrorsan Erik till mekaniker.
– Han har snart gått om mig när gäller meckandet, säger Emil och spricker upp i ett leende.
Nu är det inte säkert att Millberg får köra alla matcher i Rospiggarna – ja, det är inte säkert att han får köra alls. Tre förare är så jämna att det är svårt att tippa vem av dem som får åka: Millberg, Rasmus Broberg och Andreas Westlund, som alla har ett liknande poängsnitt.
Precis som de flesta andra på "nedre halvan" i speewayhierarkin så kan det vara knepigt att hitta tävlingar innan elitserien börjar. De bästa har kontrakt i England och Polen där säsongen har pågått ett tag.
Millberg har tävlat sparsamt, eller nästan inte alls, under våren.
– Men det har känts bra när jag har tränat och kört. Jag var i Rybnik (Polen) och körde en tävling mot deras juniorer, och där vann jag tre av fyra heat.
Förhoppningen är alltså att det kommer att gå framåt under sommaren.
– Ett snitt över 0,45 skulle kännas okej, men över 0,50 skulle kännas bra, men man blir aldrig nöjd förrän man har 3,00, säger Millberg och skrattar, väldigt medveten om att detta snitt är (i princip) omöjligt. Det skulle innebära segrar i alla heat under hela säsongen.
Emil Millberg är ett känt namn i Masarna trots att han är bara 20 år. Han bor bara några kilometer från Brovallen där Masarna kör sina matcher. Att lämna tryggheten i Avesta måste vara vemodigt, eller?
– Rospiggarna (Conny Ohlsson, lagledaren) hörde av sig efter förra säsongen och frågade om jag var intresserad. Jag hade faktiskt tankar på ett klubbyte tidigare, inför den förra säsongen. Jag ville testa något nytt, som kanske skulle kunna ge ett lyft, säger han.
Så betänketiden när Rospiggarnas nye lagledare ringde var inte så lång.
– Jag fick ett kontraktsförslag och tog mig en liten funderare, men lång tid, nej, det behövdes inte.
Nu slåss han alltså med Rasmus Broberg och Andreas Westlund om att få åka seriematcherna. (Han kör för Griparna i allsvenskan också.)
– Det är bra med konkurrens, och jag tror att det är väldigt jämnt mellan oss, säger Millberg, som nu satsar så hårt han kan (och som ekonomin tillåter) på speedwaysporten.
Men det kunde ha blivit något annat. Helt annat.
Emil Millberg spelade hockey när han var yngre. Han var så bra att han fanns med i slututtagningarna till Dalarnas TV-pucklag. Visserligen "petades" han i sista stund, men hockeysatsningen fortsatte.
När det var dags att välja linje till gymnasiet föll valet på Nyköping och deras ishockeygymnasium. Det var liksom packat och klart för en flytt från Avesta och Karlbo till södermanländska Nyköping.
– Det var nästan klart med Nyköping, men då gick klubben i konkurs och då sket jag i hockeyn.
Det var nu som speedwayen kom i Millbergs liv på allvar.
Han hade visserligen ett uppehåll från speedway under en hel säsong (2015), men så ringde Dennis Andersson ...
– Han ville att jag skulle testa hans grejer, säger Millberg.
Dennis Andersson är en före detta speedwayförare som gjorde några väldigt bra säsonger och som rentav spåddes att bli en GP-åkare. Men i stället valde han att sluta helt – därav samtalet till Emil Millberg.
– Jag köpte alla hans grejer.
Några jätteframgångar i speedway har det inte blivit för Millberg – än. Han har dock inte ångrat sitt val av idrott.
– Jag brinner inte för hockeyn längre, säger han.
Nu är det bara speedway som gäller – för egen del ska sägas. Han är inte så intresserad av att titta på tävlingar, inte heller att följa statistik på nätet.
– Jag kollar nästan aldrig på speedway och har väldigt dålig koll. Jag tror att jag skulle bli för mätt på speedway om jag skulle kolla på allt. Förr, när jag var lite yngre, så var lördagarna (GP-kvällarna) heliga, men inte nu.
På det sättet är Emil Millberg en kopia av lagkompisen Andreas Jonsson, som inte heller är så jätteintresserad av att följa alla tävlingar.
Apropå Andreas Jonsson: Det skiljer oerhört mycket mellan förarna, inte bara hur bra de är på banan, utan ekonomiskt. När stjärnförare som Nicki Pedersen, Greg Hancock och Tai Woffinden antagligen är ekonomiskt oberoende så jobbar Emil Millberg stenhårt för att få speedwaylivet att gå runt.
– Det går väl plus minus noll. Just nu tar jag så mycket jobb jag kan. Förra sommaren behövde jag inte jobba alls. Målet ... eller målet och målet, det är i alla fall förhoppningen att jag ska kunna få ihop så mycket sponsorer att jag bara behöver jobba två eller tre månader per vinter, säger Millberg.
På tisdag inleds elitserien. Rospiggarna kör på bortabana mot Lejonen, som har en relativt lång bana där väldigt få åkare (förutom hemmaförarna) vann heat när Lejonen var nykomling för några år sedan och vann två raka lag-SM-guld.
– Men jag gillar den banan, en bland de bästa. Jag är beredd om jag får chansen att köra.
Anledningen till att någon ur trion Millberg, Broberg och Westlund kommer att få köra är "svenskregeln" som betyder att man måste ha två svenskar i laget. Andreas Jonsson är förstås självskriven, men sedan är det tätt ...
Kanske kan Emil Millberg bli tungan på vågen om han får chansen.