Andreas Jonsson har kört samtliga GP-säsonger sedan 2002 och är nu klar för sin 15:e raka säsong i världens främsta speedwayrum – som permenent wild card-förare.
I en stor intervju med UNT berättar Rospiggstjärnan om beskedet, om framtiden och om sin status som en av Speedwaysveriges största.
– Jag har fått förfrågningar under hösten om jag skulle vara intresserad av en GP-säsong till och jag fick reda på att jag skulle få ett wild card redan dagen efter sista tävlingen i Australien. Det kom inte som någon överrasknig, säger Andreas Jonsson som var en av fyra permanenta wild cards tillsammans med Antonio Lindbäck, Jaroslav Hampel och Peter Kildemand.
Andreas Jonsson, som blev U21-världsmästare som 18-åring år 2000, har hunnit fylla 35 år och rankas som en av svensk speedways stora genom tiderna. Han har blivit individuell svensk mästare i sex gånger, vunnit lag-SM-guld, lag-VM-guld och 2011 tog han VM-silver efter ett sagolik säsong.
– Jag är nöjd med det som har varit. Jag har varit med under flera år och gjort väldigt bra ifrån mig. Men det är klart att det där VM-guldet saknas … Och jag är inte klar än, säger Andreas Jonsson.
Så är det. Efter VM-silvret 2011 har Andreas Jonsson dock varit en bit från den absoluta toppstriden i VM. Årets tiondeplats totalt var en besvikelse och Andreas Jonsson har revansch att utkräva.
Ända sedan han började sin speedwaykarriär på Orionparken som 13-åring på en 80-kubikare har han drivits av sin tjurskallighet och vinnarinstinkt.
– Det är otroligt kul att åka när det går bra, men det är otroligt värdelöst att åka när det går dåligt. Jag har lite hatkärlek till VM, säger Jonsson.
Han säger det med ett leende.
– När man under säsongen känner att man inte är i den formen att man hänger med, att man inte har starterna eller farten, då är det bara jobbigt. När nan vet att man inte når final.
– Men när man är i slag och när man har säsongerna där det går riktigt bra vill man verkligen vara där.
Under 2011 och 2012 hade Andreas Jonsson ett samarbete med Carl Blomfeldt, som tidigare varit både teamchef och chefsmekaniker åt Tony Rickardsson. Blomfeldt skötte allt från motorrenoveringar till hur cykeln skulle byggas.
Efter att ha kört ”solo” under tre år söker Jonsson nytt.
– Åkmässigt och kapacitetmässigt är jag lika bra som tidigare, och som förare är jag snarare bättre än förr. Men det handlar om är att få det att stämma.
– Inför 2011 hade jag Carl Blomfeldt med mig i teamet och då hittade vi väldigt snabbt rätt inställningar tack vare honom. De senaste åren har jag skruvat själv. Visst har jag funderat på det här, att jag behöver någon bredvid mig i stallet och det är något jag ska skaffa till nästa säsong.
Alternativen är dock inte många, säger han.
– Det finns en handfull personer i min närhet som skulle passa, men sedan är inte alla tillgängliga för uppdraget och då är vi nere på ett par stycken. Vi får se.
Samtidigt som en fortsättning var tidigt klar hos både Rospiggarna och Lakeside Hammers i England blåser det förändringarnas vindar på polsk mark, där samarbetet med Zielona Góra är över efter fem år.
– Jag hade min sämsta säsong i Polen någonsin och jag känner att ett klubbyte i Polen är ett måste, säger Andreas Jonsson.
Det och en ny chefsmekaniker kan lyfta honom.
– Det känns rätt spännande faktiskt, säger Rospiggstjärnan inför sin 15:e säsong som GP-förare.