Värvningen av Vaculik är sensationell på många sätt.
– Det gick väldigt snabbt. Han ville verkligen köra för oss, säger lagledaren Mikael Teurnberg.
Men någon förhastad värvning är det dock inte tal om. Teurnberg har haft koll på Vaculik under lång tid och dessutom är lagkaptenen Andreas Jonsson, som blev klar för Rospiggarna i tisdags, ett viktigt bollplank.
– Jag ventilerar alla eventuella nyförvärv med Andreas, säger Teurnberg.
Martin Vaculik vann EM-guld 2013 och kom fyra den här säsongen. I den polska ligan hade han det bästa poängsnittet om man bortser från Grigory Laguta som körde få matcher på grund av en skada. Det är alltså en klassförare som Rospiggarna har värvat.
– Det här hade du inte räknat med, säger en skrattande Teurnberg med adress till UNT:s skribent.
Helt riktigt, det var nog få som trodde att Vaculik skulle bli rospigg. Den gångna elitseriesäsongen körde han för Vargarna.
– Han är väldigt proffsig och jag har fått ett gott intryck av honom under förhandlingarna, säger Teurnberg.
Vaculik går in på ett snitt på 1,78 – alltså i nivå med förare som Kildemand och Kasprzak.
– Jag är jättenöjd, konstaterar Teurnberg.
Kanske har Rospiggarna fått den ”dräpare” som bland andra speedwayjournalisten Tommy Rander har efterlyst. Andreas Jonsson är en sådan förare i sina bästa stunder, som under slutet av den här GP-säsongen. Men Vaculik har också en "dräparpotential."
För att vinna jämna matcher och gå långt i ett slutspel krävs det förare som kan vinna de avslutande heaten. Nicki Pedersen och Greg Hancock är sådana förare, kanske också Grigory Laguta och Niels-Kristian Iversen och någon till – och så möjligen en kille som Martin Vaculik.
– Det är ett högklassförvärv som går in mellan Andreas och Mads Korneliussen, säger Teurnberg.
Vän av ordning frågar sig vad det här kalaset kostar. Äventyrar Rospiggarna sin ekonomi?
– Nej (skratt), det gör vi inte, säger Mikael Teurnberg bestämt.
Det är förmodligen en enorm skillnad mellan exempelvis Pedersens lönekuvert och Vaculiks.
Nu när Vaculik är klar har Rospiggarna fyra förare på kontrakt (Lahti, Jonsson och Lebedevs) och bli inte förvånad om Kim Nilsson och Mads Korneliussen förlänger inom kort. Sedan är det öppet … Harris, Walasek, Davidsson, Janowski?
– Jag håller det helt öppet, det gäller alla de där fyra som du räknade upp. Det är ingen som är helt avskriven, säger Teurnberg.
Om (när?) Nilsson och Korneliussen skriver på har Rospiggarna sex förare. Då återstår en förare för att få en startuppställning, men Teurnberg vill säkert få in ytterligare någon.