Ansvar ger nya intäkter

CSR-frågor eller samhällsansvar, blir allt viktigare i jakten på sponsorintäkter – när skyltar och tröjreklam inte längre är tillräckligt intressant. Flera Uppsalaklubbar jobbar ständigt med dessa metoder.

Foto: Pär Fredin

sponsring2014-07-17 09:44

Schysst framtid är numera ett välkänt begrepp i Uppsalas skolor. CSR-projektet (företags samhällsansvar) drivs tillsammans med Uppsala Basket och Sallén Basket och startade för snart elva år sedan.

– Vi använder spelarna som förebilder och besöker skolor och träffar otroligt många ungdomar. ­Vissa skolor besöker vi regelbundet medan vissa är mer sporadiskt. Det har varit framgångsrikt, särskilt med ­sjätteklassprojektet som vi hållit på med i alla år. Samman­lagt har vi skrivit avtal med 6 000 ungdomar om att inte mobba, använda droger, inte skräpa ned och vara en schysst kompis. I gengäld får de som skriver på en t-shirt som fungerar som entrébiljett till i stort sett all elitidrott i Uppsala, säger Magnus Lundgren som är huvudansvarig för Schysst framtid sedan sex och ett halvt år tillbaka.

– All forskning visar att idrottsmän går hem hos ungdomar i de här frågorna. Zlatan (Ibrahimovic) och (Leo) Messi får större och bättre gensvar i de här frågorna än politiker, och når fram på ett annat sätt. I det lilla syns våra lokala idrottare mycket i medierna. Och jag tror att våra möten är givande för ungdomar och givande för spelarna, fortsätter Lundgren, som vidare berättar att Uppsala Baskets Mannos Nakos och Odin Lindell har varit de som jobbat mest med det här i Uppsala Basket, liksom Sandra Hansson i Sallén.

På senare år har omsättningen ökat radikalt för Schysst framtid. När Magnus Lundgren tillträdde låg sponsorintäkterna på 40 000 kronor exklusive kommunala projektbidrag och pengar från RF. I dag, nära sju år senare, är intäkterna uppe på någonstans mellan två och tre miljoner kronor där hundra företag bidrar.

– Känslomässigt kan det nog vara många företag som känner att idrott inte är deras grej, men ungdomar vill de satsa på. Det är också därför jag bryr mig så mycket då ungdomarna är vår framtid, fortsätter Lundgren och ger ett exempel:

– Dåvarande Uppsala buss lade ner två miljoner varje år på klottersanering och då var det lättare för dem att låta oss föra fram deras budskap till ungdomarna att sluta klottra än att de själva ­skulle säga det.

Intressant med Schysst framtid är att konceptet tidigare sålts vidare till Tyresös fotbollsdamer när de byggde upp sin sponsringsverksamhet. Framöver kommer även Västerås SK:s bandylag att göra det samma.

Sirius fotboll har under marknadschefen Stefan Bärlin dragit i gång projektet Natt­fotboll, där klubben står för lokaler under vinterhalvåret i Gottsunda, Gränby och Stenhagen, där vem som helst får delta tillsamm­ans med Siriusspelare och spela inomhusfotboll. Klubben har även dragit i gång projektet Gränslös fotboll som är riktat till personer med funktionshinder.

– Det här ger killar och tjejer möjligheten att hänga med oss i stället för att hänga på stan. Som mest hade vi 250 deltagare en helg sett över alla ställen i Uppsala. I snitt har vi haft 150–200 per helg. Men det är ganska resurskrävande då vi har 12–15 ledare på plats varje tillfälle, säger Stefan Bärlin, som från och med i höst i huvudsak kommer att jobba med CSR-frågor och lämna över marknadschefsrollen.

Varför lockas företagen av det här?

– Därför att man är med och stöttar något som är bra och inte bara ger pengar till spelarnas löner, säger Stefan Bärlin.

Uppsalalagens sidoprojekt

Uppsala Basket: Schysst framtid.

Almtuna: Nattvandrar, eventmatcher, hockeyfritids och hockeyskola.

Sirius fotboll: Nattfotboll och Gränsfull fotboll.

Storvreta: Storvretacupen, Storvreta summer camp och Mika Kohonen trophy.

Sirius innebandy: Sirius fundamentals (där 6–7-åringar kan kombinera olika idrotter) och ett fysprojekt från knatte till junior.

Sirius bandy: Uthyrning av tider i Relitahallen, nattvandrar och Bandykul.

Fyrisfjädern: Para-badminton (barn och ungdomar med funktionsnedsättning) och Tobaksfri duo.

Sallén: Schysst framtid och Tjejers rätt i samhället.

Uppsala 86ers: Amerikansk fotboll i skolan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!