Svenska rallyts vara eller inte vara har varit en het potatis den senaste veckan. Det milda vädret har ställt till det för ledningen, som kallade till en presskonferens under måndagen. Beskedet som lämnades var att VM-tävlingen kommer att genomföras som planerat den 11–14 februari, men med kraftigt förändrad planering.

För att försöka genom­föra VM-tävlingen stryks 8 av de 21 planerade sträckorna – och hela klassikerklassen plockar bort.

– Det känns inte alls kul. Men vi får en tävling i alla fall och får ihop 240 av totalt 321 kilometer, sade rallyts vd Glenn Olsson vid presskonferensen.

Sträckorna som stryks är rallyts shakedown på torsdag förmiddag, superspecialsträckan på Färjestadstravet på torsdag kväll, Kirkenær-sträckorna på fredagen och Hagfors sprint på lördag. Dessutom kommer sträckorna Fredriksberg, Rämmen, Lesjöfors och Värmullåsen bara att köras en gång.

För att spara på vägarna ställs hela den historiska klassen in. Ett besked som påverkar en kvintett uppländska förare, som var anmälda i den klassiska klassen till Svenska rallyt. Som Tom Axelsson, Almunge MK, i en Audi Quattro A1 1981, som Sören Olsson, Films MK, i en Toyota Celica 2,0 GT 1972, som Erik Uppsäll, Sigtuna MK, i en Saab V4 1970, som Per Göransson, Almunge MK, i en Ford Falcon 1964, och som Christer Norling, Rasbo MK, i en Opel Ascona A 1972.

– Det hade varit kul att vara med där uppe i år igen men vädergudarna är svåra att rå på, säger Tom Axelsson som i fjol blev tvåa i rallyt efter Petter Solberg.

– Jag var uppe i Värmland i helgen och de har samma väderförutsättningar som vi har i Uppland just nu, så man förstår att de har problem.

Tom Axelsson hade varit med under alla tre år som klassiskerklassen har varit en del av Svenska rallyt.

– Det är jättehäftig tävling att köra och det är stor uppståndelse i skogen när man kommer med sin Quattro, folk skriker i skogen och det är en stämning som man inte får uppleva någon annanstans, säger Tom Axelsson.

För Axelsson, som blev femma totalt i Midnattssolsrallyt i fjol, väntar nu nya planer och eventuellt körning i samband med SM-deltävlingen i Östersund om tre veckor.

– Vi har byggt en ny motor och gjort den mer pålitlig och var väl förberedda för Svenska rallyt, säger Tom Axelsson.

Svenska rallyt kördes första gången 1950 och tävlingen ställts in endast två gånger, 1990 på grund av väder och 1974 på grund av bensinkrisen.