Just nu är Jonas Andersson Upplands ende isracingförare på tävlingsnivå. Vi får gå tillbaka över 30 år i tiden för att hitta en född upplänning med samma ambitioner. Alla som kan sin isracing minns Erik Stenlund och hans framfart på 1980-talet när han stängde innerspåret för de ryska proffsen och vann två VM-guld.

Satsingen tar dock full kraft först nästa säsong. Jonas Andersson ska bli pappa till våren - och vill inte vara borta på tävlingar i Europa när familjen får tillökning. Han hade förmodligen fått chansen att ta sig dit av förbundskaptenen och förre rospiggsledaren Mikael Messing, redan den här säsongen.

– Jag har tackat nej till VM-kval den här säsongen. Jag ska bli pappa i april, och då vill jag vara där. VM kan jag köra hela livet, beroende på hur familjen mår, säger han.

Artikelbild

| I garaget i Funbo har han sin satsning ståendes.

Jonas Andersson är den tidigare speedwaytalangen från Rospiggarna, som slutade blott 19 år gammal. Samma år vann han SM-silver i lag med Vargarna. Han körde även som proffs i engelska ligalaget Newport, och hade haft en plats i det polska storlaget Bydgoszcz trupp om den ryske världsstjärnan Emil Sayfutdinov hade fått polskt medborgarskap och gett Jonas Andersson den sista platsen som utländsk förare. Han tillhörde också samma lovande speedwaygeneration som bland annat Kim Nilsson och Linus Sundström, och var en de första svenska förarna som tog examen i det första och enda speedwaygymnasiet i småländska Hultsfred 2009.

Men han istället stannade han speedwaycykeln. För gott.

– Någonstans måste man inse sin kapacitet. Jag tycker att många som håller på med speedway kanske inte gör det, visst är det kul, men det kostar också mycket pengar att hålla på, på den nivån jag var, säger han.

I Funbo har han sitt garage. Där står det två isracingcyklar uppställda. Den ena är nyligen förvärvad från Polen, som en gång tillhört förre polske VM-föraren Grzegorz Knapp, som tragiskt förolyckades i en speedwaytävling i Belgien 2014.

Artikelbild

| En isracingcykel har närmare 300 sådana här spikar på de bägge däcken.

Den cykeln kommer han att spara. Men det saknas inte förutsättningar. Till vinterns tävlingscykel väntas snart komma en leverens med skärmar från isracingens eget Mekka, Ryssland. Tillverkad av regerande världsmästaren Dimitry Koltakovs pappa.

Han fingrar på däcken som ser livsfarliga ut med de cirka tre centimeter långa spikarna som sticker ut, cirka 300 till antalet på en cykel, och förstärkta inuti däcket med rysk (!) brandslang. En sådan spik kostar 25 kronor styck och Jonas Andersson har sex förberedda däck till vintern som kommer. Då förstår ni att det kostar att hålla på.

Artikelbild

| Han är speedwaytalangen som lade av - kom tillbaka till ovalerna - för att satsa på isracing.

– Jag har bränt alla sparpengar för längsedan ha ha.... Nej, men jag har en del trogna sponsorer som backar upp mig, säger Jonas Andersson.

Jonas Anderssons stora mål den här säsongen är SM-finalen i Örnsköldsvik. Förra säsongen var han sexa på SM hemma i Hallstavik, och var bäste icke-VM-förare i tävlingen.

Artikelbild

| Rysk brandslang är hemligheten för att fästa spikarna på rätt ställe i däcken.

– Jag vill fortsätta att höja min nivå. Målet är en pallplats på SM. Jag spöade både Jimmy Olsén och Stefan Svensson på finalen förra året. Dessutom var jag tvåa i den holländska tävlingen Roelof Thijs Bokaal. Jag vet att jag kan slå VM-förare, säger Jonas Andersson.

Han står inför sin tredje isracingsäsong. Men det var inte isracingen som fick honom att börja med rundbana igen.

Artikelbild

| Sex däck och cirka 900 spikar kommer att gå åt i vinter.

– Jag blev inlurad på långbana (1000 meter) av Peter Jansson (ex-lagledare i Vargarna), och efter det började jag även med isracing, säger han.

Men långbanekarriären kunde också satt stopp för all fortsatt motorcykelåkning.

Artikelbild

| Cirka tre centimeter långa. Det gör ont att träffas av dett däck från en isracingcykel.

– Jag kraschade förra året och bröt femte kotan i ryggen, och den tredje i nacken. Ryggen var helt av. Men jag klarade mig ändå bra. Allt låg fint och så. Jag har inga men i dag och är helt återställd, säger Jonas Andersson.

Han tror att han har bra förutsätningar att lyckas med isracing.

Artikelbild

| Den nya cykeln från Polen ingår i den framtida VM-satsningen.

– Dels har det varit sådana bra framgångar hittills, som gör det kul att fortsätta. Och det är en ganska rå och tuff sport, som jag gillar. Dessutom startade Rospiggarna ett serielag lite för min skull, och det gör det ännu roligare, säger han.Han satsar även hårt på den nystartade individuella isracingcupen, för förare utanför VM-serien.

– Den ska jag vinna. Det är inget snack om det. Men även nordiska mästerskapen är ett mål och sedan får vi se hur gumman mår i april, eventuellt kan det bli start i tyska mästerskapen i Berlin också, fortsätter Andersson.

Artikelbild

| Jonas Andersson är i startgroparna inför en ny säsong.

Jonas Andersson vill komma igång och träna nu. Helst igår. Men som vädret är nu får han snällt vänta.

– I december arrangerar Mikael Messing ett träningsläger i Örnsköldsvik. Där ska jag vara med. Men så fort det fryser till uppe i Strömsund (Jämtland) så drar jag dit, säger han.

Artikelbild

| Brandslang från Ryssland är en av isracingsportens hemligheter.

Allt är en del i processen. Att inom några år bli VM-förare.