Wicksell voltade och bröt — satsar på ny WRC-bil!

RALLY-VM VM-premiären slutade med en volt framlänges och tre sidledes.Men tro inte att Dick Wicksell hänger läpp för det. Nej, nu blir det förmodligen en ännu större satsning - och då ska Grönholm och Loeb utmanas!

Dick deppar inte för kraschen, utan funderar på att satsa hårdare!

Dick deppar inte för kraschen, utan funderar på att satsa hårdare!

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2006-02-05 14:39
Under den första etappen i fredags höll Dick Wicksell farten väl uppe i sin nya grupp N-bil. Men det var något som inte stämde.
— Jag fick inte fast bilen på vägen. Det kändes som om den flöt ovanpå vägen. Vi försökte justera fjädringen, men det blev bara sämre och sämre, berättar Dick.
Och inte blev det bättre under de inledande specialsträckorna på morgonen under lördagens andra etapp . Trots det avancerade Wicksell, och låg på en tredjeplats efter att Patrik Flodin fått bekymmer.
Då hände det.
Dicken tappade greppet totalt i ingången på en kurva, gick ned i ett dike, slog runt en gång framåt och stannade i skogen efter att ha voltat ytterligare tre varv sidledes. Bilen lade sig till rätta på taket ute i skogen. VM-rallyt var över för Wicksell.
— Det är klart att det smällde rätt bra, men jag och Niklas (Fransson, kartläsaren) klarade oss bra. Lite öm i kroppen bara, sade Wicksell till UNT på söndagen.
Vad var det som hände egentligen?
— Nu i efterhand förstår jag att det var diffarna som var problemet. Fyrhjulsdriften hoppade i och ur lite hursomhelst. I bland kändes det som om bilen var helt bakhjulsdriven, och när vi gick in i kurvan så åkte vi på en riktig fläsksladd, och ja, sedan brakade vi bara av vägen, berättar Dicken.
Är du besviken över hur ditt första VM-rally slutade?
— Det är klart att jag är besviken. Jag ville ta mig i mål åtminstone, och vi låg ju på pallplats när det hände. Men samtidigt. Det var första gången jag överhuvudtaget var på ett VM-rally, första gången jag körde ett, och faktiskt första gången jag rullade under ett rally. Det är erfarenheter man kan få nytta av.
Hur ska du göra nu då? Behåller du bilen?
— Jaa ... Vi få se. Det är ju lite plåtskador som ska fixas till, och kör jag den något mer så blir det först i det Finska VM-rallyt. Men ...
... Men?
— Ja, det kan också bli en satsning på en ny WRC-bil.
Redan i år!?
— Ja, vi får se. Det beror ju på hur det klaffar med budget och så där. Men ska man vara ärlig så är det ju bara WRC som gäller. När vi kom i skogen så var ju folk på väg därifrån. All publicitet och uppmärksamhet riktas ju mot WRC-klassen.
Om två veckor är det dags för den andra SM-deltävlingen, i Östersund. Dina konkurrenter Rådström och Joge, körde riktigt bra under Svenska rallyt. Är du orolig?
— Ja, lite faktiskt. De har ju fått massa mil i bilarna nu, och Rådström körde bra i den nya bilen.
Längtar du hem till "pärlan", din ordinarie WRC-subaru?
— Ja, ha ha. Det ska bli skönt att sätta sig i en riktig bil igen.




Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om