Rally Uppsala har etablerats sig som rally-SM:s hetaste deltävling. Sportsligt som den final det är, och publikt som den arrangörssuccé det har blivit. Det här är framtiden, och de senaste årens tävlingar har lovordats av samtliga ledande motorsportspersonligheter som jag har varit i kontakt med genom åren.

Framför allt för att Rally Uppsala hjälper till att göra rallysporten mer tillgänglig för publiken. Alla kan inte längre luras ut i skogen. Därför är stadssträckan vid Uppsala Science Park på fredag kväll av stor vikt och den växer i popularitet.

Att man sedan kan följa tävlingarna från Vaksala torg, med alla dess kringarranemang, är ett annat optimalt sätt för att underlätta för publikens skull.

Artikelbild

Men det är också ett måste. Konkurrensen från rallycrossen hårdnar och det känner rallyfolket av. Rallycrossen, en blandning mellan banracing och rally enkelt förklarat, växer inom VM, men även inom STCC här i Sverige.

En stor anledning är att det går förhållandevis fort, det hoppas, det är asfalt blandat med grus, vilket gör att det sladdas rätt rejält och framför allt: Allt gå att se från en och samma läktarplats.

Det är en stor anledning varför Svenska VM-rallyt sedan ett par år har börjat köra en superspecialsträcka inne på Färjestads travbana i Karlstad. Det är också en stor anledning varför Rally Uppsala står högt i kurs hos förbundet.

Rally-SM-organisationen vill visa upp sin sport i en storstad och de vill visa upp den centralt och Anders Norstedt & co har precis det tänk som efterlyses.

Det finns alltid bakåtsträvare, så också inom motorsport, men de får ju också sitt – 75 procent av rallyt pågår fortfarande till skogs, så ni som åker ut i helgen får räkna med att det är folk överallt.

Folk i kurvorna, folk på rakorna, folk på taken och i träden, som kollega Håkan Lundh så fint beskrev det häromåret.

Sportsligt kan klassikerklassen Appendix K bli den stora lokala snackisen. Den klassen samlar inte bara sköna bilar utan i år stora delar av de uppländska rallyeliten, som Tony ”Roten” Jansson, Dick Larsson, Mats och Tomas Thorszelius, Tom Axelsson och Christer Norling.

I JSM kommer fjolårssegraren Pontus Åhman hem till Rally Uppsala, efter framgångsrik körning i tyska Adam Opel-serien, och i trimmat fyrhjulsdrivet gör Dick Wicksell en intressant comeback med sin Surbaru WRC. Möjligen kan Uppsala MK-föraren trassla till det i den förväntade SM-guldduellen mellan Mats Jonasson, Forshaga, och Jerker Axelsson, Trollhättan.

Väl mött där ute – oavsett om det blir i skogen eller i staden.