Internationellt har festivalen länge haft högt anseende men det är först på senare år som festivalen börjar tillerkännas status hos den svenska publiken.
Att erkännandet i Sverige dröjt är lite märkligt eftersom festivalen, allt sedan år 2000, har Guldbaggestatus, vilket innebär att svenska filmer som visas på festivalen kvalificeras för Guldbaggenominering för bästa kortfilm.

Kortfilmsfestivalen är också en av fem festivaler i Europa som är erkända av Academy of Motion Pictures Arts and Sciences. Detta innebär att vinnaren av Uppsala Grand Prix och priset för bästa barnfilm i Kortfilmfestivalen UNG, kvalificeras för oscarsnominering. Nytt för i år är att även vinnaren i den svenska tävlingssektionen kan bli aktuell för en Oscar.
Niclas Gillberg har varit festivalchef sedan 2004 och heltidsanställd under hela året för att arbeta med festivalen.
- Vi har inga särskilda kriterier egentligen. Det vi främst tittar efter är att filmerna är originella, att de är filmade på nya sätt. Det finns ingen riktig definition på vad en kortfilm är förutom möjligtvis att den är just kort. När det gäller barnfilmerna däremot, så bedömer vi mer specifikt. Där letar vi efter något pedagogiskt. Något som man kan diskutera exempelvis i en skolklass.
- Tävlingsprogrammet är väldigt starkt i år. Det är det så klart varje år men i år känns det ovanligt lovande.
- I år har vi också en ny satsning på dokumentär kortfilm som vi kallar International Docurama. Förhoppningsvis blir detta ett stående inslag i festivalen kommande år.

Talangdagarna är också ett nytt inslag. Det är ett forum för unga filmskapare på väg in i den professionella filmbranschen. Där ges möjlighet att börja bygga upp ett kontaktnät och utbyta erfarenheter. Under momentet Uppsala Kortfilmspitch kommer sju av deltagarna att presentera sina filmprojekt och det bästa bidraget belönas med 25 000 kronor.
- Seminariedelen har tillkommit under mitt chefskap och det är jag väldigt stolt över.

I år blir det till exempel ett seminarium som heter Short Film Studies med Richard Raskin som undervisar i manusutveckling och videoproduktion på Århus Universitet. Han kommer att diskutera två välkända och uppmärksammade kortfilmer.
Ett annat seminarium står Stina Gardell för. Där berättar hon om vad det innebär att vara filmproducent.
- Dessutom har vi nyligen också fått igång ett nätverk med åtta andra filmfestivaler i norden. Syftet med samarbetet är främst att fördjupa kontakter och inleda samarbeten. Vi är faktiskt väldigt bra just i Norden på kortfilm. Jag tror att anseendet kan stärkas just för kortfilm, säger Niclas Gillberg och fortsätter:
- Ute på andra filmfestivaler i Europa blir jag alltid överraskad över hur stor man tycker att Uppsala Kortfilmfestival är. Här hemma verkar intresset för festivalen vara lägre.

Ett återkommande inslag är att det under festivalen visas kortfilmsklassiker. Eftersom det är jubileum i år kommer det också att visas bidrag från festivalens 30-åriga historia, både vinnare och bidrag som inte lyckades kvala in i tävlingarna.