Vid FyrisĂ„n gör Uppsalabon Bengt ett fynd som han nĂ€stan tycker ser ut som en konstinstallation. Han Ă€r ute pĂ„ en cykeltur i septembersolen nĂ€r han blir nyfiken pĂ„ en grusvĂ€g i nĂ€rheten av KungsĂ€ngsbron och gör en avstickare frĂ„n sin vanliga runda. GrusvĂ€gen leder honom till en avfallsanlĂ€ggning â och det Ă€r dĂ€r Bengt fĂ„r syn pĂ„ den mĂ€rkliga högen. Den tornar upp sig bland skrĂ€pet, ett fĂ€rgglatt virrvarr av ekrar och skeva cykeldĂ€ck.
Bengt kÀnner genast igen de gröna cyklarna.
â Men vad i helvete, var tanken. Jag har sett dem ute pĂ„ stan, men för nĂ„gra Ă„r sedan försvann de. Det var en liten chock att plötsligt se att hĂ€r Ă€r de, sĂ€ger han.
Precis som Bengt lÀr nog de flesta Uppsalaborna ha sett cyklarna tidigare. Fortfarande gÄr det att stöta pÄ dem, Àven om de Àr mer sÀllsynta nu Àn för nÄgra Är sedan nÀr de var spridda över hela stan. Men hur slutade satsningen EU-bikes med en cykelkyrkogÄrd utanför Uppsala?
FrÄn sushi till cykel
Entreprenören Liyang Wang Ă€r 45 Ă„r och Ă€ger flera sushirestauranger i Stockholm, nĂ€r han gör en helomvĂ€ndning i karriĂ€ren. Det Ă€r 2018 och han bestĂ€mmer sig för att byta bransch och satsa pĂ„ nĂ„got han tror har framtiden framför sig mer Ă€n vad sushi har: lĂ„necyklar, som hyrs ut via en app och kan parkeras var som helst. Han baserar företaget pĂ„ en modell som fĂ„tt stort genomslag i Kina, sĂ€ljer sina restauranger â och placerar ut tusentals cyklar i Uppsala och Stockholm under sommaren 2018.
â Det hĂ€r fungerar bra i Kina och jag tror att det kommer att fungera bra Ă€ven i Sverige dĂ€r alla tĂ€nker pĂ„ miljön, sĂ€ger han i en intervju med UNT i samband med lanseringen.
"VĂ„ra cyklar Ă€r mer miljövĂ€nliga och hĂ„ller lĂ€ngreâ
Sky Ming
DelÀgare i Green economy AB, företaget bakom EU-bikes
De gröna, kompakta cyklarna med texten "EU-bike" skrivet i stora bokstĂ€ver skapar nyfikenhet men Ă€ven en viss förvirring nĂ€r de plötsligt dyker upp i stĂ€derna. âTrafikkontoret kĂ€nner till saken men verkar inte veta vilka som ligger bakom och hĂ€nvisar till polisenâ, skriver tidningen Mitt i Stockholm om fenomenet. Uppsala kommun menar ocksĂ„ att de inte informerades alls.
Och snart uppdagas Ă€ven flera problem med hyrcyklarna. Det visar sig att företaget missat att sĂ€tta lampor pĂ„ fordonen, vilket i praktiken gör dem olagliga att anvĂ€nda sĂ„ fort det blir mörkt. Och frĂ„n Uppsalabor som omfamnar konceptet och vill hyra cyklarna kommer snart kritik om att appen lurar dem pĂ„ pengar. SVT Nyheter rapporterar Ă€ven att den samlar in kĂ€nslig data om anvĂ€ndarna, men Liyang Wang försĂ€krar att datan inte kommer sĂ€ljas: âVi Ă€r bara en jĂ€tteenkel app.â
Ăvergivna cyklar
Det gĂ„r nĂ„gra mĂ„nader. Sedan börjar en ny typ av företag göra ungefĂ€r samma sak som Liyang Wang â men nu Ă€r det inte cyklar som placeras ut pĂ„ Uppsalas gator, utan elsparkcyklar. Fler och fler företag etablerar sig. Om EU-bikes kĂ€ndes spĂ€nnande och moderna nĂ€r de först kom till stan verkar de nu bli överskuggade av ett annat appbaserat fordon.
Bara ett Ă„r efter lanseringen stĂ„r gröna cyklar övergivna runtom i Uppsala, bortglömda i cykelstĂ€ll, eller ivĂ€gslĂ€ngda mot nĂ„got trĂ€d eller stĂ€ngsel. NĂ€r UNT i augusti 2019 intervjuar Sky Ming, en av medgrundarna till företaget, försĂ€krar han dock att servicenivĂ„n för cyklarna ska öka efter sommaren och att de ska bli bĂ€ttre pĂ„ att samla in övergivna fordon. Han menar Ă€ven att de inte konkurrerar pĂ„ samma marknad som elsparkcyklarna: âVĂ„ra cyklar Ă€r mer miljövĂ€nliga och hĂ„ller lĂ€ngreâ, Ă€r hans argument.
Men nÄgot Är senare Àr det över. Företaget stÀnger ner appen, och hyrcykelverksamheten gÄr i graven. Det Àr oklart exakt nÀr det sker, men den senaste recensionen av appen pÄ Google Play skrevs i juli 2020. AnvÀndaren sparar inte pÄ krutet: "Tjuvar!!! Man köper credit och sen kan man aldrig öppna nÄgon cykel!!!", lyder omdömet. Snittbetyget pÄ de över 300 recensionerna ligger pÄ strax över en stjÀrna.
Men 1 000 cyklar som spridits över en hel stad försvinner inte sÄ lÀtt.
CykelkyrkogÄrden
Cykelberget pÄ avfallsanlÀggningen ser sÄ speciellt ut att Bengt Wikholm ÄtervÀnder nÄgra dagar senare med sin kamera. Han jÀmför högen med en elefantkyrkogÄrd. Och "cykelroad", som han sÀger att han Àr, sÄ har han flera teorier till varför satsningen blev ett fiasko.
â Jag har provat en gĂ„ng, dĂ€rför vet jag att cyklarna Ă€r för smĂ„ och bromsarna dĂ„liga. Och de Ă€r utlĂ€ndska sĂ„ man kan inte anvĂ€nda vanliga verktyg till dem. Men de ser ju ganska kul ut med sin gröna fĂ€rg och sin blĂ„a sadel, sĂ€ger han.
SjÀlva högen, kyrkogÄrden, Àr det Uppsala kommun som ligger bakom. Enligt Tove VÀstibacken, enhetschef för trafik och samhÀlle pÄ Uppsala kommun, samlade företaget Green Economy AB sjÀlva in en del av de obsoleta cyklarna som var spridda över Uppsala. Men nÀr kommunen mer seriöst försökte stÀlla dem till svars med att ta hand om alla cykelvrak slutade det med att uppdraget hamnade pÄ kommunen.
â Det Ă€r vĂ€ldigt oseriöst att som företag bedriva sin verksamhet pĂ„ det sĂ€ttet, och sorgligt ur ett klimat- och miljöperspektiv att producera cyklarna i Kina, ta hit dem och sen inte bry sig om att skrota pĂ„ ett vettigt sĂ€tt, sĂ€ger hon.
Per-Rickard Rönnberg, projektledare pÄ kommunen, sÀger att högen ser "brutal" ut nÀr han fÄr se bilder pÄ den.
â Jag vet inte vem som tagit beslut om trycka ihop dem i en hög, jag ligger inte bakom. De stod upp tills man gjorde en uppstĂ€dning pĂ„ den dĂ€r platsen förra Ă„ret. De kommer nog gĂ„ till metallĂ„tervinning inom en snar framtid.
Det hÀr gÀller i Uppsala
Om ett företag vill börja hyra ut cyklar eller elsparkcyklar i Uppsala bedömer polisen om det finns utrymme för fler fordon â det finns i nulĂ€get inget maxantal.
För att kunna hyra ut krÀvs ett tillstÄnd frÄn polisen, och de fattar beslutet tillsammans med Uppsala kommun. Hyrföretaget fÄr sedan betala en avgift till kommunen för de fordon som hyrs ut pÄ kommunens mark.
Som mest finns det runt 2 500 elsparkcyklar för uthyrning i Uppsala (antalet varierar under olika sÀsonger).
KĂ€lla: Uppsala kommun
Det var pÄ grund av att cyklarna lÄg och skrÀpade runt om i stan som renhÄllningsenheten fick order om att ta hand om cyklarna.
â Det Ă€r trĂ„kigt att företaget inte tog det fulla ansvaret.
Tove VÀstibacken menar att företaget var oseriöst frÄn början. Hon berÀttar hur hon minns att det gick till nÀr cyklarna dök upp i Uppsala för fem Är sedan:
â De damp ju bara ner. Företaget hade över huvud taget inte tagit kontakt med oss, utan det hĂ€r uppmĂ€rksammades genom att de hade lĂ€mnat alla cyklar i Gnistarondellen. Det Ă€r absolut inte okej att göra sĂ„, man behöver söka polistillstĂ„nd, sĂ€ger hon.
FrÄn cykelfiasko till solpaneler
"Följ med oss pÄ en resa mot ett hÄllbart samhÀlle med kraft frÄn solen".
Budskapet tillhör ett solpanelsföretag med sÀte i VÀrmdö, och stÄr skrivet i stora bokstÀver pÄ hemsidan. En liten text lÀngst ner pÄ sidan avslöjar vilka som ligger bakom: Green economy AB. Efter att hans hyrcyklar blivit skrot har entreprenören sjÀlv, Liyang Wang, gÄtt över till Ànnu en bransch. Fortfarande med miljön i centrum.
Han berÀttar sin version av hur det gick till nÀr företaget stÀngde ner sin app och verksamheten i Uppsala. Enligt honom tog de sjÀlva bort ungefÀr 90 procent av cyklarna i Uppsala, och sÄg till att de hamnade pÄ sopstation.
â Vi kunde inte hitta alla cyklar vi stĂ€llt ut. Kommunen tog ocksĂ„ bort cyklar, sĂ€ger han.
Han hÀvdar att de faktiskt hade ett polistillstÄnd för att placera ut dem.
"Sorgligt ur ett klimat- och miljöperspektiv att producera cyklarna i Kina, ta hit dem och sen inte bry sig om att skrota pÄ ett vettigt sÀtt."
Tove VĂ€stibacken
enhetschef Uppsala kommun
â Vi fick först tillstĂ„nd frĂ„n Uppsala och sedan frĂ„n Stockholm. Vi ansökte frĂ„n polisen om att stĂ€lla ut cyklarna.
NĂ€r UNT kollar uppgiften med polisen verkar den dock inte stĂ€mma. âFöretaget har, sĂ„vitt jag kan utlĂ€sa, ansökt om ett sĂ„dant tillstĂ„nd 2018 (iansprĂ„ktagande av allmĂ€n plats vid Martin Luther Kings plan och Pendlarparkeringen i BolĂ€nderna) men drog senare tillbaka sin ansökan. Företaget hade alltsĂ„ inte nĂ„got sĂ„dant tillstĂ„ndâ, blir svaret frĂ„n registratorn.
Att cykelverksamheten i Uppsala lades ner var bland annat pÄ grund av att företaget inte fick nÄgon investering, berÀttar Liyang Wang.
â Jag förlorade alla pengar, sĂ€ger Liyang Wang.
Satsningen blev inte vad han hade hoppats pÄ.
... och sedan kom elsparkcyklarna
EU-bikes var det första företaget av sitt slag som etablerade sig i Uppsala. Sedan dess följde fler cykeldelningsföretag, och framför allt den obevekliga vÄgen av elsparkcyklar som numera Àr en del av stadsbilden. Nu finns Ànnu fler regler och kommunen har trots allt lÀrt sig nÄgot frÄn historien med EU-bikes, enligt Tove VÀstibacken.
â Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt efterĂ„t om vi kunde gjort nĂ„got annorlunda, men vi tog lĂ€rdom av det. Vi har en annan beredskap nu och en kontinuerlig dialog med de som etablerar sig. Vi har tagit fram ett regelverk, sĂ€ger hon.
De EU-cyklar som Ànnu inte hamnat pÄ soptippen hanteras och omhÀndertas nu som vilka andra övergivna cyklar som helst.
I ett cykelstÀll i BolÀnderna stÄr en av dem. Den har stÄtt pÄ samma stÀlle, övergiven och orörd, i flera Är. NÀr spÄren av Liyang Wangs projekt helt lÀmnar Uppsala ÄterstÄr att se.