Cykelsatsningen blev en flopp – vad hĂ€nde egentligen?

Uppsala
LĂ€stid cirka 7 min

Plötsligt dök de upp i Uppsala – 1000 gröna hyrcyklar av kinesisk modell, helt utan förvarning till kommunen. Bara nĂ„gra Ă„r senare gick projektet i graven och entreprenören förlorade alla pengar i satsningen. Men fortfarande syns spĂ„ren över Uppsala.

Vid FyrisĂ„n gör Uppsalabon Bengt ett fynd som han nĂ€stan tycker ser ut som en konstinstallation. Han Ă€r ute pĂ„ en cykeltur i septembersolen nĂ€r han blir nyfiken pĂ„ en grusvĂ€g i nĂ€rheten av KungsĂ€ngsbron och gör en avstickare frĂ„n sin vanliga runda. GrusvĂ€gen leder honom till en avfallsanlĂ€ggning – och det Ă€r dĂ€r Bengt fĂ„r syn pĂ„ den mĂ€rkliga högen. Den tornar upp sig bland skrĂ€pet, ett fĂ€rgglatt virrvarr av ekrar och skeva cykeldĂ€ck.

Bengt kĂ€nner genast igen de gröna cyklarna. 

– Men vad i helvete, var tanken. Jag har sett dem ute pĂ„ stan, men för nĂ„gra Ă„r sedan försvann de. Det var en liten chock att plötsligt se att hĂ€r Ă€r de, sĂ€ger han. 

Precis som Bengt lĂ€r nog de flesta Uppsalaborna ha sett cyklarna tidigare. Fortfarande gĂ„r det att stöta pĂ„ dem, Ă€ven om de Ă€r mer sĂ€llsynta nu Ă€n för nĂ„gra Ă„r sedan nĂ€r de var spridda över hela stan. Men hur slutade satsningen EU-bikes med en cykelkyrkogĂ„rd utanför Uppsala? 

FrÄn sushi till cykel

Entreprenören Liyang Wang Ă€r 45 Ă„r och Ă€ger flera sushirestauranger i Stockholm, nĂ€r han gör en helomvĂ€ndning i karriĂ€ren. Det Ă€r 2018 och han bestĂ€mmer sig för att byta bransch och satsa pĂ„ nĂ„got han tror har framtiden framför sig mer Ă€n vad sushi har: lĂ„necyklar, som hyrs ut via en app och kan parkeras var som helst. Han baserar företaget pĂ„ en modell som fĂ„tt stort genomslag i Kina, sĂ€ljer sina restauranger – och placerar ut tusentals cyklar i Uppsala och Stockholm under sommaren 2018. 

– Det hĂ€r fungerar bra i Kina och jag tror att det kommer att fungera bra Ă€ven i Sverige dĂ€r alla tĂ€nker pĂ„ miljön, sĂ€ger han i en intervju med UNT i samband med lanseringen. 

"VĂ„ra cyklar Ă€r mer miljövĂ€nliga och hĂ„ller lĂ€ngre”

Sky Ming

DelÀgare i Green economy AB, företaget bakom EU-bikes

De gröna, kompakta cyklarna med texten "EU-bike" skrivet i stora bokstĂ€ver skapar nyfikenhet men Ă€ven en viss förvirring nĂ€r de plötsligt dyker upp i stĂ€derna. ”Trafikkontoret kĂ€nner till saken men verkar inte veta vilka som ligger bakom och hĂ€nvisar till polisen”, skriver tidningen Mitt i Stockholm om fenomenet. Uppsala kommun menar ocksĂ„ att de inte informerades alls. 

Och snart uppdagas Ă€ven flera problem med hyrcyklarna. Det visar sig att företaget missat att sĂ€tta lampor pĂ„ fordonen, vilket i praktiken gör dem olagliga att anvĂ€nda sĂ„ fort det blir mörkt. Och frĂ„n Uppsalabor som omfamnar konceptet och vill hyra cyklarna kommer snart kritik om att appen lurar dem pĂ„ pengar. SVT Nyheter rapporterar Ă€ven att den samlar in kĂ€nslig data om anvĂ€ndarna, men Liyang Wang försĂ€krar att datan inte kommer sĂ€ljas: “Vi Ă€r bara en jĂ€tteenkel app.”

Ägaren Li Yang Wang och medarbetaren Yong Xiao framför ett stort antal cyklar vid Gnistarondellen i Uppsala, i samband med lanseringen 2018.
Ägaren Li Yang Wang och medarbetaren Yong Xiao framför ett stort antal cyklar vid Gnistarondellen i Uppsala, i samband med lanseringen 2018.

Övergivna cyklar

Det gĂ„r nĂ„gra mĂ„nader. Sedan börjar en ny typ av företag göra ungefĂ€r samma sak som Liyang Wang – men nu Ă€r det inte cyklar som placeras ut pĂ„ Uppsalas gator, utan elsparkcyklar. Fler och fler företag etablerar sig. Om EU-bikes kĂ€ndes spĂ€nnande och moderna nĂ€r de först kom till stan verkar de nu bli överskuggade av ett annat appbaserat fordon. 

Bara ett Ă„r efter lanseringen stĂ„r gröna cyklar övergivna runtom i Uppsala, bortglömda i cykelstĂ€ll, eller ivĂ€gslĂ€ngda mot nĂ„got trĂ€d eller stĂ€ngsel. NĂ€r UNT i augusti 2019 intervjuar Sky Ming, en av medgrundarna till företaget, försĂ€krar han dock att servicenivĂ„n för cyklarna ska öka efter sommaren och att de ska bli bĂ€ttre pĂ„ att samla in övergivna fordon. Han menar Ă€ven att de inte konkurrerar pĂ„ samma marknad som elsparkcyklarna: “VĂ„ra cyklar Ă€r mer miljövĂ€nliga och hĂ„ller lĂ€ngre”, Ă€r hans argument. 

Cyklarna hyrdes ut genom att scanna en QR-kod med en mobilapp.
Cyklarna hyrdes ut genom att scanna en QR-kod med en mobilapp.
Bengt Wikholms teori kring varför cyklarna inte blev nÄgon hit Àr bland annat att de var för smÄ, och saknade bakbroms och vÀxlar.
Bengt Wikholms teori kring varför cyklarna inte blev nÄgon hit Àr bland annat att de var för smÄ, och saknade bakbroms och vÀxlar.
CykelkyrkogÄrden i nÀrheten av KungsÀngsbron.
CykelkyrkogÄrden i nÀrheten av KungsÀngsbron.

Men nĂ„got Ă„r senare Ă€r det över. Företaget stĂ€nger ner appen, och hyrcykelverksamheten gĂ„r i graven. Det Ă€r oklart exakt nĂ€r det sker, men den senaste recensionen av appen pĂ„ Google Play skrevs i juli 2020. AnvĂ€ndaren sparar inte pĂ„ krutet: "Tjuvar!!! Man köper credit och sen kan man aldrig öppna nĂ„gon cykel!!!", lyder omdömet. Snittbetyget pĂ„ de över 300 recensionerna ligger pĂ„ strax över en stjĂ€rna. 

Men 1 000 cyklar som spridits över en hel stad försvinner inte sĂ„ lĂ€tt. 

CykelkyrkogÄrden

Cykelberget pĂ„ avfallsanlĂ€ggningen ser sĂ„ speciellt ut att Bengt Wikholm Ă„tervĂ€nder nĂ„gra dagar senare med sin kamera. Han jĂ€mför högen med en elefantkyrkogĂ„rd. Och "cykelroad", som han sĂ€ger att han Ă€r, sĂ„ har han flera teorier till varför satsningen blev ett fiasko. 

– Jag har provat en gĂ„ng, dĂ€rför vet jag att cyklarna Ă€r för smĂ„ och bromsarna dĂ„liga. Och de Ă€r utlĂ€ndska sĂ„ man kan inte anvĂ€nda vanliga verktyg till dem. Men de ser ju ganska kul ut med sin gröna fĂ€rg och sin blĂ„a sadel, sĂ€ger han. 

SjĂ€lva högen, kyrkogĂ„rden, Ă€r det Uppsala kommun som ligger bakom. Enligt Tove VĂ€stibacken, enhetschef för trafik och samhĂ€lle pĂ„ Uppsala kommun, samlade företaget Green Economy AB sjĂ€lva in en del av de obsoleta cyklarna som var spridda över Uppsala. Men nĂ€r kommunen mer seriöst försökte stĂ€lla dem till svars med att ta hand om alla cykelvrak slutade det med att uppdraget hamnade pĂ„ kommunen. 

Tove VÀstibacken pÄ Uppsala kommun.
Tove VÀstibacken pÄ Uppsala kommun.
Per-Rickard Rönnberg pÄ Uppsala kommun.
Per-Rickard Rönnberg pÄ Uppsala kommun.

– Det Ă€r vĂ€ldigt oseriöst att som företag bedriva sin verksamhet pĂ„ det sĂ€ttet, och sorgligt ur ett klimat- och miljöperspektiv att producera cyklarna i Kina, ta hit dem och sen inte bry sig om att skrota pĂ„ ett vettigt sĂ€tt, sĂ€ger hon.

Per-Rickard Rönnberg, projektledare pĂ„ kommunen, sĂ€ger att högen ser "brutal" ut nĂ€r han fĂ„r se bilder pĂ„ den. 

– Jag vet inte vem som tagit beslut om trycka ihop dem i en hög, jag ligger inte bakom. De stod upp tills man gjorde en uppstĂ€dning pĂ„ den dĂ€r platsen förra Ă„ret. De kommer nog gĂ„ till metallĂ„tervinning inom en snar framtid. 

Det hÀr gÀller i Uppsala

Om ett företag vill börja hyra ut cyklar eller elsparkcyklar i Uppsala bedömer polisen om det finns utrymme för fler fordon – det finns i nulĂ€get inget maxantal.

För att kunna hyra ut krĂ€vs ett tillstĂ„nd frĂ„n polisen, och de fattar beslutet tillsammans med Uppsala kommun. Hyrföretaget fĂ„r sedan betala en avgift till kommunen för de fordon som hyrs ut pĂ„ kommunens mark. 

Som mest finns det runt 2 500 elsparkcyklar för uthyrning i Uppsala (antalet varierar under olika sĂ€songer).

KĂ€lla: Uppsala kommun

Det var pĂ„ grund av att cyklarna lĂ„g och skrĂ€pade runt om i stan som renhĂ„llningsenheten fick order om att ta hand om cyklarna. 

– Det Ă€r trĂ„kigt att företaget inte tog det fulla ansvaret. 

Tove VĂ€stibacken menar att företaget var oseriöst frĂ„n början. Hon berĂ€ttar hur hon minns att det gick till nĂ€r cyklarna dök upp i Uppsala för fem Ă„r sedan: 

NÀsta steg blir metallÄtervinningen.
NÀsta steg blir metallÄtervinningen.
Övergivna EU-cyklar i Uppsala 2019, ett Ă„r efter att cyklarna först dök upp i stan.
Övergivna EU-cyklar i Uppsala 2019, ett Ă„r efter att cyklarna först dök upp i stan.
Hyrcyklarna hamnade Àven pÄ botten av FyrisÄn. HÀr visar appens gps-system hur tvÄ av cyklarna ligger i Än.
Hyrcyklarna hamnade Àven pÄ botten av FyrisÄn. HÀr visar appens gps-system hur tvÄ av cyklarna ligger i Än.

– De damp ju bara ner. Företaget hade över huvud taget inte tagit kontakt med oss, utan det hĂ€r uppmĂ€rksammades genom att de hade lĂ€mnat alla cyklar i Gnistarondellen. Det Ă€r absolut inte okej att göra sĂ„, man behöver söka polistillstĂ„nd, sĂ€ger hon. 

FrÄn cykelfiasko till solpaneler

"Följ med oss pĂ„ en resa mot ett hĂ„llbart samhĂ€lle med kraft frĂ„n solen". 

Budskapet tillhör ett solpanelsföretag med sĂ€te i VĂ€rmdö, och stĂ„r skrivet i stora bokstĂ€ver pĂ„ hemsidan. En liten text lĂ€ngst ner pĂ„ sidan avslöjar vilka som ligger bakom: Green economy AB. Efter att hans hyrcyklar blivit skrot har entreprenören sjĂ€lv, Liyang Wang, gĂ„tt över till Ă€nnu en bransch. Fortfarande med miljön i centrum. 

Han berÀttar sin version av hur det gick till nÀr företaget stÀngde ner sin app och verksamheten i Uppsala. Enligt honom tog de sjÀlva bort ungefÀr 90 procent av cyklarna i Uppsala, och sÄg till att de hamnade pÄ sopstation.

– Vi kunde inte hitta alla cyklar vi stĂ€llt ut. Kommunen tog ocksĂ„ bort cyklar, sĂ€ger han. 

Han hÀvdar att de faktiskt hade ett polistillstÄnd för att placera ut dem.

Liyang Wang menar att företaget sjÀlva samlade in majoriteten av de 1000 hyrcyklar som placerades ut i Uppsala. Men kommunen har samlat in en hel del cyklar som hamnat pÄ avfallsanlÀggningen.

"Sorgligt ur ett klimat- och miljöperspektiv att producera cyklarna i Kina, ta hit dem och sen inte bry sig om att skrota pÄ ett vettigt sÀtt."

Tove VĂ€stibacken

enhetschef Uppsala kommun

– Vi fick först tillstĂ„nd frĂ„n Uppsala och sedan frĂ„n Stockholm. Vi ansökte frĂ„n polisen om att stĂ€lla ut cyklarna. 

NĂ€r UNT kollar uppgiften med polisen verkar den dock inte stĂ€mma. ”Företaget har, sĂ„vitt jag kan utlĂ€sa, ansökt om ett sĂ„dant tillstĂ„nd 2018 (iansprĂ„ktagande av allmĂ€n plats vid Martin Luther Kings plan och Pendlarparkeringen i BolĂ€nderna) men drog senare tillbaka sin ansökan. Företaget hade alltsĂ„ inte nĂ„got sĂ„dant tillstĂ„nd”, blir svaret frĂ„n registratorn. 

Att cykelverksamheten i Uppsala lades ner var bland annat pÄ grund av att företaget inte fick nÄgon investering, berÀttar Liyang Wang.

– Jag förlorade alla pengar, sĂ€ger Liyang Wang. 

Satsningen blev inte vad han hade hoppats pĂ„. 

... och sedan kom elsparkcyklarna

EU-bikes var det första företaget av sitt slag som etablerade sig i Uppsala. Sedan dess följde fler cykeldelningsföretag, och framför allt den obevekliga vĂ„gen av elsparkcyklar som numera Ă€r en del av stadsbilden. Nu finns Ă€nnu fler regler och kommunen har trots allt lĂ€rt sig nĂ„got frĂ„n historien med EU-bikes, enligt Tove VĂ€stibacken. 

– Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt efterĂ„t om vi kunde gjort nĂ„got annorlunda, men vi tog lĂ€rdom av det. Vi har en annan beredskap nu och en kontinuerlig dialog med de som etablerar sig. Vi har tagit fram ett regelverk, sĂ€ger hon. 

De EU-cyklar som Ă€nnu inte hamnat pĂ„ soptippen hanteras och omhĂ€ndertas nu som vilka andra övergivna cyklar som helst. 

I ett cykelstĂ€ll i BolĂ€nderna stĂ„r en av dem. Den har stĂ„tt pĂ„ samma stĂ€lle, övergiven och orörd, i flera Ă„r. NĂ€r spĂ„ren av Liyang Wangs projekt helt lĂ€mnar Uppsala Ă„terstĂ„r att se. 

Bilden togs 2020. Tre Är senare stÄr cykeln kvar i samma cykelstÀll.
Bilden togs 2020. Tre Är senare stÄr cykeln kvar i samma cykelstÀll.