Den senaste veckan har nya bluffmejl cirkulerat i Sverige. Avsändaren uppger sig för att vara Postnord och i meddelandet så framgår det att mottagaren ska betala en avgift för att inte ha tagit emot en paketleverans.

– Vi skulle aldrig skicka ut mail till människor och säga att man måste betala för att man inte tagit emot ett paket. Sådana mejl existerar inte och vi uppmanar alla att slänga mejlet direkt utan att klicka på någonting, säger Marie Skeppstedt, kommunikationsrådgivare hos Postnord.

I bluffmejlet så uppmanas också mottagaren att spåra sina brev genom att klicka på en länk som gör att datorn låser sig.

– Det är ren utpressning. Klickar du är enda lösningen att betala, säger Jan Olsson vid polisens Nationella bedrägericenter till Expressen.

En av dem som drabbats är 79-årige Uppsalabon Sten Markstedt.

– Jag väntar på paket som jag beställt. Det stämde ungefär överens med vad jag beställt så jag klickade på en länk och då kom det upp en massa varningar.

Sten Markstedt började då ana att allt inte stod rätt till och tog kontakt med sitt utlämningsställe.

– Det visade sig att det inte fanns något sådant försändelse-id hos Postnord. Jag var nära på att gå på det men det var tur att jag hade ett bra antivirusprogram installerat.

Nu vill Sten Markstedt varna andra.

– Så fort jag förstod vad det var så tänkte jag att det här måste stoppas så fort som möjligt och komma till allmän kännedom. Det är väldigt fult och listigt gjort i en tid då många beställer paket inför julen.

Händelsen har polisanmälts och det är för närvarande oklart hur många som drabbats.