De resor som tidigare tog henne en halvtimme i Uppsala krävde två och en halv timme på måndagen. Färdtjänstens nya system med samåkning ska spara pengar åt kommunen, men kostar desto mer tid för resenärerna. Det vet Christina Östensson som missade sin läkartid, trots att hon beställt färdtjänst två dagar i förväg.

Taxichauffören skulle vara på plats utanför trygghetsboendet klockan 9.30, men var inte där.

– Jag ringde färdtjänstcentralen och fick veta att han redan varit där en kvart för tidigt och åkt vidare.

Christina Östensson fick vänta i telefonkö en kvart. Hon fick en taxi som kom fem i tio. Sedan bar det iväg på en rundresa, för taxibilen skulle hämta upp två till passagerare.

– Vi åkte runt i Årsta och vi blev alla försenade. Mannen som skulle av först blev försenad minst en halvtimme till en ortoped. Kvinnan som satt bredvid mig blev försenad tre kvart.

För Christina Östensson slutade resan med att hon missade sin läkartid och fick betala 300 kronor för uteblivet besök. När hon skulle vidare till apoteket fortsatte kringresandet. Taxin åkte runt i stan, beskriver hon och berättar om andra upprörda medpassagerare.

– De som har beslutat det här i kommunen borde skämmas, att de gör så här mot oss! Jag har haft färdtjänst sedan år 2000 och det har varit jättebra.

En taxichaufför berättar för UNT att förändringen orsakar påfrestningar för både chaufförer och resenärer. Samåkningarna kräver mer tid än vad chaufförerna har. Han berättar att åkningar som på papperet beräknas till åtta minuter tar dubbla tiden.

– Kunderna säger att det inte är vårt fel, men man blir ju stressad själv om det inte funkar, säger han samtidigt som han får en ny färdtjänstkörning.

Uppsala taxi har avtal om cirka hälften av alla färdtjänstresor. Vd Göran Söderquist säger att det varit vissa problem i början. Han tror att resenärerna märker skillnaden från tidigare då funktionsnedsatta kunde ringa direkt till taxibolaget och beställa färdtjänst.

– Vi kanske har skämt bort kunderna. Nu handlar det om att kommunen vill få ner kostnaderna och samordna resor. Då kanske resorna blir längre.

En av flera resenärer som reagerat är Caroline Almlöf. Hon är inte ensam om att reagera över att färdtjänsten bara erbjuds fram till 22 på kvällarna.

– Jag tycker att kommunen kan släppa på det här och inte bestämma över folks privata liv. Och de som kan samåka kan väl göra det, men hur många vill?

Taxi direkt är ett av nio taxibolag som upphandlats i det nya färdtjänstsystemet. Platschefen i Uppsala, Anders Sellén, säger att avtalet sätter hård press på chaufförerna att passa tider och att kunderna känner sig oinformerade om förändringen.

– Tidigare lade man in mycket socialt i körningarna. Man pratade med resenärerna, vi bjöd på det lilla extra och bar upp matkassen till dörren och tog med soporna på väg ut. Det finns inte en chans till sådant längre.

Taxi direkt har haft möte med ansvariga i kommunen och föreslagit ändringar, som han hoppas ska gå igenom.

– Vi behöver mer tid för varje uppdrag, åtminstone det dubbla eller tredubbla.

Christina Östensson valde efter måndagens problem att avsluta sina ärenden med att ta färdtjänst direkt hem till bostaden. Hon fick betala dubbla taxan jämfört med samåkning.

– Nog har jag tid att åka på sightseeing men jag var så ledsen över vad som hade hänt. Det måste bli en ändring på det här.