På onsdagen visades en av de splitternya bussarna för media på bussterminalen vid Uppsala resecentrum av bland andra UL:s trafikdirektör Johan Wadman och Johan Örjes (C), ordförande i landstingets kollektivtrafiknämnd.

Bussarna är byggda för landsvägstrafik vilket innebär högre komfort och bättre säkerhet. Bland annat är det bälten på varje sittplats och bussen har en eluppvärmd frontruta för att eliminera problem med isbark.

– Vi prioriterade passagerarsäkerheten högt när vi gjorde beställningen, säger Johan Örjes (C),

Artikelbild

| Trafikklara. Instruktören Mikael Colm är den som leveransbesiktigat de nya bussarna.

Det har funnits oro bland en del resenärer kring bytet från stadsbussar till de gula bussarna, enligt Sture Jonsson, UL:s presschef.

– Bland annat vad gäller antalet sittplatser och turtätheten. Men det blir fler sittplatser i de här bussarna och vad gäller tidtabellen blir det inga ändringar alls, säger han.

14 december sätts de elva nya bussarna in på linjerna 110 och 115 till Storvreta och 111 till Bälinge och Lövstalöt, men redan i morgon kväll visas bussarna upp i Storvreta och Bälinge.

De knappt 19 meter långa bussarna har 61 sittplatser till skillnad från 47 i stadsbussarna. De har även klimatanläggning och uppvärmt golv vid insteget bredvid föraren för att förhindra isbildning. Enligt UL är de också de första landsvägsbussarna i landet som är försedda med en elektrisk ramp för rullstolar.