En studie som årligen släpps av American College of Sports Medicine (ACSM) listar årets kommande träningstrender världen över. Förändringen på listan har varit liten under många år, men i år har en nyhet tagit sig hela vägen till toppen. Denna nyhet är bärbar teknik.

– Bland annat finns det sensorer man har på kroppen som hjälper dig hålla koll på hur du sover och rör dig. Jag vet inte vad jag tror om det än men det ska bli intressant att följa, säger Tina Uppfeldt, ansvarig för träningsutvecklingen på Friskis & Svettis.

Apparaterna kan se ut som klockor och smycken och mäta hjärtslag, rörelser och balans. Om de kopplas till en smartphone kan de även kartlägga ens hälsa och resultat, samt ge råd om träning och kost.

Artikelbild

Förutom teknikens intåg fortsätter tidigare års trender att spridas och fördjupas. Dels växer de tuffa, högintensiva träningsformerna men även yogan når ut till fler och fler.

– Dessa träningsformer blir mer lättillgängliga och når ut till gemene man, berättar Kristina Widerborn, chef för träningsverksamheten på Campus 1477.

Sortimenten breddas på båda områden. De tidigare avancerade formerna av högintensiv träning, som till exempel crossfit, får sällskap av fler varianter så att det finns något som passar de flesta. På träningscentren var poweryoga den dominerade typen av yoga men lugnare former blir nu allt vanligare.

– Högintensiv träning fortsätter att växa, men vi ser här att fler även återväder till gympan. Många tränar också mer varierat och målmedvetet än tidigare, säger Ingrid Hovstadius, VD för Friskis & Svettis i Uppsala.

Artikelbild

Hon märker att fler och fler har en tanke bakom vilka träningspass de väljer. Träningen planeras och anpassas så att hela kroppen ska tränas.

– Idag ska allt vara så kontrollerat, i framtiden hoppas jag på mer spontanitet och bus, säger Ingrid Hovstadius.

Artikelbild

Ingrid Hovstadius och Kristina Widerborn har råd till de som funderar på vilken träning de ska testa i framtiden.

– Hitta en träningsform du blir glad av, så kommer du kunna fullfölja dina mål, säger Ingrid Hovstadius.

Artikelbild

– Våga testa lite olika, ta hjälp av personalen och hitta det som passar just dig. Var snäll mot dig själv och ha realistiska mål, säger Kristina Widerborn.