Under 2014 har många klagomål inkommit till Konsument Uppsala riktad mot flera återförsäljare av telefoni och data. UNT har pratat med några av dem som känner sig missledda av deras säljteknik.

Anita Mattsson hade köpt flera telefoner hos Phone Family varav en för den fasta linjen inte fungerade. När hon och hennes man besökte butiken möttes de av hjälpsamma säljare. Som kompensation fick de två surfplattor och en högtalare med sig hem, något som de båda uppfattade som gratis.

– De gav mig och min man en surfplatta och vi fick någon högtalare som de bara slängde med som vi inte ens vet hur man kopplar in, säger Anita Mattsson.

I våras när deras räkningar började bli många och dyra framgick det att paret Mattsson betalde förhöjda avgifter för surfplattorna. Efter överläggande med Phone Family tecknade de ett familjeabonnemang som skulle samla alla kostnader. Till det fick Anita Mattsson med sig två nya mobiler och några av de dårvaranade abonnemangen bröts trots att bindningstiden inte hade gått ut. Deras son Örjan Mattsson var tveksam till alla "gratisgrejer" och nya abonnemang hans föräldrar fick varje gång de besökt butiken. Han följde med dem för att backa köpet men eftersom mobilförpackningarna var brutna ansåg Phone Family att de inte kunde göra något.

– Men jag visste att när mina föräldrar fick telefonerna hade försäljaren uppmanat dem att öppna förpackningen i butiken. De erbjöd sig att sätta i simkortet och föra över telefonkontakter vilket mina föräldrar tyckte var snällt, säger Örjan Mattsson.

En annan person som hört av sig till Konsument Uppsala är Gunilla Nilsson. Hon blev erbjuden av Mobilizera att teckna ett abonnemang för bredband och skulle då få en dator på köpet. Men när hon kom hem sökte hennes dotter på nätet och upptäckte att samma dator var flera tusenlappar billigare hos andra återsäljare. I och med att förpackningen inte var bruten var det inga problem med att lämna tillbaka datorn. Men hon är bekymrad över säljarnas bemötande vid köpet och tycker att de brister i kommunikation och tydlighet.

– Jag sa flera gånger att det här verkar inte klokt att jag ska få en dator för 5500 kronor. Men han protesterade inte. Jag tycker han borde ha förtydligat att jag skulle få betala för den, säger Gunilla Nilsson.

Även Örjan Mattsson tycker att säljarnas metoder är diskutabla.

– Jag känner att Phone Family utnyttjar att det är svårt att förstå alla abonnemangsformer. Som kund slutar man snabbt hänga med och litar på försäljaren och skriver under på det de föreslår, säger han.