Tidigare i år konstaterade regeringens utredare med uppdrag att utreda hela Stockholmsregionens kapacitet för flygtrafik på lång sikt att Arlandas kapacitet måste öka. År 2040 bör flygplatsen klara 40–50 miljoner passagerare per år, dubbelt så många som i dag.
Bromma flygplats vara eller icke vara har debatterats friskt både i Stockholm och nationellt de senaste åren. Bromma flygplats avtal med Stockholms stad går ut år 2038 och regeringens utredare Anders Sundström menar att det inte finns någon idé att förnya avtalet. Istället bör regeringen satsa på att utveckla Arlanda.
I utredningen och i den analys som kunskapsmyndigheten Trafikanalys presenterat framgår att även om Arlanda utvecklas redan de närmsta åren går det att ifrågasätta om det räcker för att möta det ökade antalet passagerare. Samtidigt kritiseras också planerna, bland annat av Svenska Regionala Flygplatsförbundet, som ifrågasätter att satsa allt krut på en flygplats, Arlanda, framför att utveckla samtliga av Sveriges flygplatser. Samma organisation spår att Arlanda kan behöva avlastas fram till dess att flygplatsen hunnit ikapp kapacitetsmässigt. Exempelvis genom att flytta en del av charterflygen till Skavsta och fraktverksamheten till Västerås. Efter sommaren ska regeringens stora flygstrategi presenteras. Då väntas svar på hur svensk luftfart ska se ut i framtiden och hur det egentligen blir med Bromma flygplats.