Med hjälp av simprofilering och matte- och idrottsläraren Ali Kasbah har utvecklingen vänts, och sedan tre år tillbaka deltar Treklangens dryga 120 elever varje vecka i 30 minuters simundervisning.

– Men de börjar andra terminen i förskoleklass, då är det vattenvana och lek som gäller. Det märks stor skillnad på eleverna i första klass om de har vattenvana sedan tidigare eller inte, säger Ali Kasbah.

Ali Kasbah är inte bara är lärare och specialpedagog, han är också utbildad simlärare. Dessutom talar han fyra språk, arabiska, franska, engelska och svenska. Allt är viktiga delar av framgången för simprojektet i en stadsdel och skola där det inte är ovanligt att föräldrarna inte har svensk bakgrund:

Artikelbild

| Abukar Osman Farah kämpar på med simtagen assisterad av (huvudlöse) Jasser Al Hajeh

– Det är klart att det är jättebra att kunna tala med barn och föräldrar utan risk för språkförbistringar. Elever som är nyanlända kan också direkt känna sig inkluderade eftersom vi har ett gemensamt språk, säger Ali Kasbah.

I två avdelade banor i Gottsundabassängen simmar hälften av eleverna i årskurs 5A. Först bröstsim, sedan några längder med flytplatta för att träna bentag, och därefter några längder crawl efter att Ali Kasbah från bassängkanten visat en extra gång hur armtagen ska vara:

– Armarna måste gå ner framför huvudet, annars kommer ni att simma snett, förklarar han.

I bassängen har assistenten Jasser Al Hajeh ägnat lektionen åt en elev som kommit ny till klassen och som tidigare inte simmat. Med stor tvekan och ett stadigt tag om näsan inte bara doppar sig pojken till sist, han hämtar upp en träningsring från botten av bassängen.

Artikelbild

| Plocka upp ringar från bassängbotten är en övning som ger vattenvana.

– Jättebra! Säger Jasser Al Hajeh, lika nöjd som pojken innan de säger hej då för den här gången.

Det händer att Ali Kasbah får gripa in och förklara för föräldrar vad simundervisningen innebär, och vilken nytta den gör:

Artikelbild

| Träna bentag med flytplatta är ett av momenten under simlektionen.

– Simningen ligger utanför det ordinarie schemat för att inte ta lektionstid från andra ämnen. Så det går att säga nej, men ännu har ingen elev eller förälder gjort det. Om någon vill ha heltäckande baddräkt är det inget problem. Tvärtom egentligen, det blir mindre hår i rensgallren då, säger Ali Kasbah.

Bland eleverna råder det inget tvivel om att de uppskattar simningen:

– Det är jättekul, min mamma lärde mig simma innan jag började i Treklangen, och nu kan jag crawla också, säger Indiya Jobe, innan hon försvinner in i bastun tillsammans med kompisen Dia Ahmed som innan dörren till bastun går igen hinner säga:

– Det är bara roligt att simma, jag lärde mig när jag var fem år, och nu kan jag också crawla!