– Det är jättebeklagligt att det här sker och att det drabbar resenärerna som nu måste ödsla tid på det här, kommenterar UL:s informationschef Sture Jonsson.

Det är en störning i systemet för biljettbetalning via appen som haft problem, vilket gjort att folk betalat dubbelt.

– När man köpt biljetten via appen gick köpet igenom, men resenären fick aldrig någon biljett. Då har resenären av naturliga själ tryckt igen, och då debitterats dubbelt.

UL uppmanar nu resenärer som tror sig ha drabbats att kontakta UL:s kundservice för att få pengarna tillbaka.

– Vi kan lätt dubbelkolla i systemet om personen betalat för mycket, och då får den pengarna tillbaka.

Hur ska ni se till att appen funkar som den ska och att resenärer inte drabbas igen?

– Det är det som är den viktiga biten nu. Att se till så att vi får bättre rutiner och att de manuella uppdateringarna i appen funkar korrekt när resenärer använder systemet.