– Det är bra att kommunen satsar på cyklingen. Men saltlake ska man inte hålla­ på med på cykelbanorna. Till och med brunnslocken rostar, säger Jonas Christensen, som dagligen cyklar från Bergsbrunna in till stan.

Minst en gång i veckan har han denna vinter fått lov att ta in cykeln för att låta den torka och sedan smörja kedja och kransar. Trots det har han drabbats av betydligt mycket­ mer rostangrepp på sin cykel än vad hans fru, som låtit ­cykeln stå i vinter, har på sin.

– Fortsätt att satsa på cykelbanorna. Men lägg av med saltet. Helt barmark behöver det inte vara. Man har ändå dubbdäck på vintern, säger han.

Artikelbild

| Rostangrepp. Trots flitig smörjning drabbas cyklarna av rost denna vinter.

Lika irriterad på saltet är Michael Grahn som cyklar 150–200 mil på en vinter. Han säger att denna vinter är den värsta cykelvinter han varit med om sedan han flyttade till Uppsala 2010.

– Nu rinner smält­vatten från snövallarna på de sopsaltade cykelvägarna ut på asfalten, och sen fryser det till glansis, säger han.

Bland dem som hört av sig till UNT med synpunkter på sopsaltningen finns både ris och ros till metoden. Några tycker att det är det bästa som hänt.

Anne Odmark skriver: ”Jag tycker att saltsopningen har fungerat utmärkt. Jag har inte märkt av några skador på min rejäla cykel från Skeppshult. Valsätraleden är det bästa som hänt i Uppsala sedan jag återflyttade hit 2007.”

Artikelbild

| Angrepp. Inte bara kedjorna rostar, utan även delar på cykeln som man normalt inte byter är utsatta för rost.

Men många är missnöjda med att saltet förstör både cykel och skor och skulle önska att man satsade på att bättre ploga bort slasket innan det blir isigt. Hans Schink skriver: ”Det är självfallet lyxigt att cykla på en bar väg mitt i vintern men väger man in alla förstörda cykeldelar och även skor och byxben som far illa så är det inte värt det. Jag tror att det skulle gå lika bra att hålla de prioriterade ­vägarna öppna genom att först ploga, sedan ploga och slutligen ploga.”

Patric Andersson, enhetschef på förvaltningen för gata och park vid kommunen, säger dock att det i Uppsala är samma sorts salt på både cykel­vägar och gator, men att man tar synpunkterna om rost­angrepp på allvar.

– Vi får titta på olika blandningsmängder i saltlaken. Vi tar med oss den här frågan och måste reda ut det från vår sida. För vår skull är det viktigt att folk kan cykla också på vintern. I Linköping har de använt sopsaltning i 15 år och vi kommer att höra med dem hur de har löst det, ­säger han.