Vintertesterna är i full gång och världens blickar riktas mot en gammal fotbollsplan i Uppsala. Den förarlösa spårtaxin har körts i sol och regn och ska nu utmana de isiga spåren och snöstormarna. Vi har tidigare sett det i filmer och i science fiction-äventyr men nu har utvecklingen kommit så långt att testbanan i Uppsala lättat på hemlighetsmakeriet.

När beställningen vid den provisoriska stationen är gjord kommer farkosten uppglidande vid spåret och dörrarna öppnas. Det är dags för en premiärtur i det gåtfulla området vid BMC där ägarna under lång tid har försökt dölja verksamheten med gröna skynken och höga staket.

Företaget som gömmer sig här heter Vectus och har den koreanska ståljätten Posco i ryggen, och de hundra miljoner kronor man satsat i projektet är något man nu hoppas få igen.
- Närmast ett kontrakt just nu är väl Dubai eller Abu Dhabi, pengarna och intresset finns i Förenade Arabemiraten men vi har även kommuner i Sverige som varit här och tittat och kommit långt, så visst vore det kul om vi i Sverige tog tillvara på den här möjligheten, säger Jörgen Gustafsson som är vd på Vectus som huserar på den före detta fotbollsplanen och säger sig redo att slå världen med häpnad.

Med ett tryck på en skärm är beställningen gjord och upp till fyra personer kan ta plats i vagnen. I 25 kilometer i timmen färdas vi fram en handfull meter ovanför marken på något som skulle kunna liknas vid ett Gröna Lund på fullt allvar.
Tanken är att kommuner ska kunna köpa in nät för spårtaxi som tar de resande i slingor om tio kilometer.
Systemet med förarlösa vagnar bygger på att de resande färdas fram på en räls upp till tiotalet meter upp i luften och där du själv väljer vilken station du vill kliva av på. När du gjort beställningen och kommer fram till slutdestinationen åker spårtaxin av huvudspåret för att stanna till och hindrar därmed inte övriga vagnar på spåret.
- Vi ser det här som ett komplement till den busstrafik som finns i dag och på sikt blir det en billig lösning med de förarlösa vagnarna. Det blir kortare väntetider och gör det lättare för folk att ta sig fram miljövänligt.

Jörgen Gustafsson är stolt över satsningen han är med och leder i Sverige och Uppsala och liknar den vid hur det var när han var med och introducerade X 2000-tåget.
Men trots den uttänkta designen och spårtaxins säkerhetskrav så finns det en punkt som gör att investerare avvaktar. Möjligen med hänvisning till finanskrisen.
Priset beräknas till mellan 700 och 800 miljoner kronor.
- Det vi gör här är helt unikt och målet är att ha vårat första stora kontrakt nästa år. Sedan tar det väl fyra år för oss att leverera ett fullskaligt system på tio kilometer.

Vilka som blir först ut med den här typen av spårtrafik återstår att se men enligt Vectus finns det ett stort intresse för projektet i Kalifornien där man ser möjligheter att driva vagnar med solceller. Samtidigt ska man komma ihåg att det finns konkurrenter. På Heathrow i London har man byggt upp ett liknande system.
Vi åker några varv till och tänker oss in i situationen att resan går från Resecentrum ut till Ikea.
- Detta kan bli riktigt stort tror jag, men jag tror inte att Uppsala kommer att investera i den här idéen. Och jag tror inte heller att Stockholm kommer att göra det. Jag tror mer på Dubai eller någon annan stad som är mer modern till sitt utseende, säger Uppsalastudenten Gustav Stigestadh som är med vid första provturen.
Men att det blir en realitet i framtiden är han säker på.
- Jag tror nog att jag kan komma att få sitta och åka i liknande farkoster innan min tid är över, säger han och tittar ut mot Akademiska sjukhuset.
- Det här var ungefär som att beställa en taxi fast utan förare.