För snart ett år sedan skrev UNT om problemen med Phone Familys aggressiva försäljningsmetoder. Ändå fortsätter klagomål att strömma in men enligt deras vd Jon Hjertenstein har de vidtagit åtgärder.

– Vi har tagit stora krafttag mot detta och är först med att använda digital signering på surfplatta. Där får kunden själv svara på följdfrågor om hur den har uppfattat kostnaden. Sen går kunden och säljaren igenom det och kunden får signera, säger han.

På Konsument Uppsala regaerar man över säljtekniken som återförsäljarna använder sig av.

– Det är främst sättet att sälja på som kunderna har synpunkter på. De känner sig inlurade i de olika försäljningsställena. De får information om att produkter delas ut gratis och förstår inte att de ingår långvariga abonnemang med bindningstider, säger May Strandberg, rådgivare på Konsument Uppsala.

Men på Phone Family tror man problemet beror på missförstånd.

– Jag tror det beror på komplexa produkter och därför uppstår missförstånd mellan säljare och kunden. Men vi jobbar stenhårt för att ha nöjda kunder. Är de inte nöjda med produkten får de lämna tillbaka den om den är oöppnad, säger Jon Hjertenstein.

Enligt en kund uppmanade ni denne att öppna förpackning i butik, är det rutin hos er?

– Våra förhållningsregler är att inte öppna produkten åt kunden. Om den vill ha hjälp med överföring av kontakter gör vi det men säljarna ska inte ta initiativet, säger han.

May Strandberg vill understryka vikten av att vara uppmärksam på vad man ingår för avtal.

– Tänk efter, ingenting är gratis! Skriv aldrig på ett avtal som du inte har läst noggrant, säger hon.