När teatergruppen Teater C och dansarna från Autopilot bestämde sig för ett samarbete blev resultatet en mix av modern dans och nya historier. Ett fruktsamt samarbete som gett mersmak, men som också varit krävande för de inblandade.
- Nu när vi har jobbat i sex veckor och är klara känns det lätt och naturligt att föra samman dans och teater. Men under repetitionstiden kändes det väldigt klurigt ibland. Samtidigt gör samarbetet att man ser på sin egen konstform med fräscha ögon, säger skådespelerskan Andrea Geurtsen som gestaltar en av föreställningens två huvudroller.

Det handlar om Carolina som kommer hem från en kryssning och hittar sitt kafé totalförstört och hennes bästa kompis Malin som försöker hjälpa sin mamma. Andrea Geurtsen säger att karaktärerna ligger henne och motspelerskan tillika dansaren Josefine Löfblad nära. De är i samma ålder och på väg mot förändringar i livet.
- Vi har haft långa diskussioner om att man går från en sak till en annan i livet och hur den övergången påverkar oss, säger hon.

Texten är skriven av Dag Thelander och är resultatet av många omskrivningar och diskussioner med koreografen Sara Larson Fryxell. Utgångspunkten är just som titeln föreslår övergångar, förändringar i livet. Saker som vill eller inte vill förändra med oss själva. Dag Thelander berättar att arbetet med skrivandet har varit en ständigt utvecklingsprocess där omarbetningar och dialog med övriga ensemblen mejslat fram slutresultatet.
Hur var det att skriva text när du visste att dans skulle vara en del av föreställningen, tvingades du anpassa ditt sätt att arbeta?
- Jag vet inte om jag direkt anpassade texten men åtminstone mot slutet av arbetsprocessen lämnade jag allt fler luckor där dansen kunde komma in. Att inte allt sägs ut i texten utan att det finns en möjlighet att fylla i med dans, säger han.
Har samarbetet gett mersmak?
- Visst har det skapat nya tankar och känns väldigt roligt. Teater C ska göra en musikal om nittiotalskrisen i höst och jag hade väl inte tänkte in några dansnummer till det från början men gör det nu på ett annat sätt, säger Dag Thelander.

Enligt Dag Thelander har hybridformen mellan dans och teater varit relativt stark på senare år med fler namnkunniga koreografer och regissörer inblandade. Men att det då, i de flesta fallen, antingen handlat om en dansföreställning där text ges ett viss utrymme eller tvärtom, teater med dansinslag. I Övergångar är konstformerna jämbördiga. Det är 100 procent dans och 100 procent teater.
Hur ser det egentligen ut på scen? Framför de sina repliker dansande?
- Hur det blir det får man se, jag vill inte säga för mycket. Men man kan nog förvänta sig att bli överraskad, säger Dag Thelander.

När? Övergångar spelas på Slottsbiografen fredag 6/3, måndag, tisdag och onsdag.