Under några dagar tränar fyra piloter från olika flygflottiljer i landet sina flyguppvisningsrutiner på Ärna. Dessutom finns två ungerska JAS-piloter på plats, men de ska inte flyga den här gången, bara vara med och titta.

LÄS MER: Därför flyger JAS-planen lågt över Uppsala

Att träffas är ett bra tillfälle att ge varandra synpunkter på hur det ser ut i luften. Peter Fällén håller i övningen på Ärna, till vardags finns han på Skaraborgs flygflottilj F7 där han arbetar som flyginstruktör och som pilot. Innan han sätter sig i JAS 39 Gripen-planet går han igenom momenten på marken, det blir nästan som en liten dans med svängar och armrörelser.

Artikelbild

| Peter Fällén är en av de uppvisningspiloter som tränar på Ärna i veckan.

– Vi vill ju visa vad flygplanet klarar av och vad vi som piloter klarar av att göra. Det vi gör är inte unikt för oss uppvisningspiloter, det klarar alla piloter som flyger stridsflygplan i Sverige av – det som är unikt för oss är att vi gör det på låg höjd, säger Peter Fällén.

På Ärna tycker man att det är positivt att uppvisningspiloterna är tillbaka för sin träning efter ett uppehåll på några år.

Det bullrar ju en del, brukar ni få klagomål från Uppsalaborna?

– Vi har gjort en medveten satsning på att informera närboende. Det är förhållandevis få som hör av sig, det är fler som hör av sig av ren nyfikenhet, säger Mats Gyllander, kommunikationschef Luftstridsskolan i Uppsala.

Artikelbild

| JAS 39 Gripen.

Man kan inte komma hit och titta som privatperson?

– Man kan stå utanför staketet, man ser precis lika bra där som innanför. Jag vill bara uppmana folk att vara försiktiga och följa trafikreglerna på väg 600 så att det inte blir bilkö.