Häromdagen (UNT 13 juni) skrevs en klok insändare om hur elsparkcykeluthyrningen i Uppsala riskerar att konkurrera ut den kollektivtrafik som alla partier säger sig värna om.
Det är sorgligt att se de ansvariga politikernas strategi, att tiga ihjäl all diskussion kring den osunda uthyrningen av elsparkcyklar. All kritik möts med (en gemensamt överenskommen?) tystnad av ledamöterna i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Jag skrev tidigare till var och en av de nio partiernas ledamöter för att få svar på den enkla frågan om deras respektive parti tyckte att verksamheten fungerade bra och – om inte – vad de avsåg att vilja göra åt saken. Endast den dåvarande V-ledamoten behagade svara (efter ett par påminnelser), med ett allmänt hållet svar om partiets principiella positiva inställning till fossilfria fordon.
De övriga vill inte redovisa för väljarna respektive partis ståndpunkt i frågan om den oreglerade uthyrningsverksamhet som dagligen utsätter inte minst äldre, synskadade och rörelsehindrade för faror och som håller Uppsalas trottoarer gisslan till förmån för riskkapitalbolagens leksaker.
Majoritetens Rafael Waters (S), Joachim Höggren (MP), Erik Wiklund (V) och Thomas Blomqvist (UP) tiger som muren. Oppositionens Nora Karlsson (C), Anna-Karin Vaz Contreras (KD), Stefan Berggren (L), Mats Gyllander (M) och Mattias Jansson (SD) är lika knäpptysta.
Det är en ynkedom att partiernas representanter inte vågar redovisa för väljarna var de står i frågan och varför.