Att vänta 90 minuter på vård är oacceptabelt

I sin insändare ”Att vänta 90 minuter på hjälp är inte god och säker vård” (UNT 29/5) kritiserade Helena Flygt Uppsala kommuns korttidsboende. Nu svarar Lars Östlund, områdeschef, vård- och omsorgsförvaltningen, på kritiken.

"Nattetid fick jag aldrig hjälp till toaletten utan det var blöja som gällde." Det skrev insändarskribenten Helena Flygt vars kritik nu blir bemött.

"Nattetid fick jag aldrig hjälp till toaletten utan det var blöja som gällde." Det skrev insändarskribenten Helena Flygt vars kritik nu blir bemött.

Foto: Oscar Olsson/TT

Replik2025-06-05 11:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är verkligen ledsen över det Helena Flygt upplevt på korttidsboendet. Det är helt oacceptabelt att behöva vänta så länge på hjälp eller inte få stöd vid toalettbesök. När vi får kännedom om sådana händelser gör vi alltid en avvikelseanmälan och utreder noggrant. I det här fallet är utredningen klar, och vårt fokus är att det inte ska hända igen.

Vi uppskattar att Helena Flygt och andra personer lämnar synpunkter angående sin vård till oss, det hjälper oss att bli bättre. Vår ambition är att alla som vistas på våra korttidsboenden ska känna sig trygga, respekterade och få god vård.