Konstnären Gunnar Nylunds konstverk "Djungeln vaknar" från 1946 är en keramisk relief i stengods. Ursprungligen var verket ett beställningsarbete för ett stort hotell i Gävle. Senare köptes det av föregångaren till Akademiska hus som i dag äger verket. Det placerades på SLU 1977, strax efter att lantbruksuniversitetet bildades.
I samband med ett afrikanskt besök på SLU för ett par år sedan höjdes röster för att verket borde tas bort eftersom det kunde väcka anstöt. Kritiken handlade om att det går att tolka in koloniala och rent av rasistiska motiv i verket.
Men det blev aldrig någon flytt av det 2,5 ton tunga verket. I stället beslutades att "Djungeln vaknar" skulle kompletteras med ett samtida konstverk. Valet föll på Johanna Karlssons "Växt" från 2007.
Det står onekligen i bjärt kontrast till "Djungeln vaknar" några meter bort. Medan Gunnar Nylunds konstverk andas frodighet och paradisisk idyll framstår "Växt" vid första anblicken som kargt och betydligt mer avskalat. Samtidigt är det svårt att bortse från den obändiga livskraft som Johanna Karlssons verk ger uttryck för. De kraftiga rötterna är vitt förgrenade och växten tycks omöjlig att utplåna.
"Karlssons kretsloppsverk hjälper Nylunds paradis att finnas kvar" skriver professor Urban Emanuelsson, Centrum för biologisk mångfald, SLU, träffande i en text om de två konstverken som nu ska samspela i entrén.
Johanna Karlsson var på plats vid invigningen. Hon berättar att hon först blev lite förvånad när hon fick frågan om att placera "Växt" intill "Djungeln vaknar".
– Men efter ett tag förstod jag resonemanget och jag tror att det här blir bra. "Djungeln vaknar" uppfattar jag som ett verk skapat av en konstnär som vill väl. Men det är förstås tillkommet under en tid när vi såg på världen på ett annat sätt. I dag ligger det nära till hands att betrakta spjuten, hyddorna och kvinnan som bär en korg på huvudet som schabloner, säger Johanna Karlsson.
Enligt Maria Knutson Wedel, SLU:s rektor, har "Djungeln vaknar" väckt både positiva och negativa reaktioner. Hon är nöjd med att verket blir kvar på SLU.
– Samtidigt är jag väldigt glad att vi i dag kan komplettera Gunnar Nylunds konstverk med ett samtida verk. Så vill jag att det ska se ut över hela universitetet. Dåtidens och samtidens konst ska finnas sida vid sida, säger hon.