– Det är fruktansvärt dåligt att Musikfabriken ska läggas ned. Jag har hängt där i ett och ett halvt år och tycker det är jättetråkigt att den ska försvinna, säger Aila Stefansdotter–Franck.
– Kursen som jag gick där hade jättestor betydelse för mig. Jag har alltid spelat saxofon men velat göra min egen musik. Hade jag inte gått kursen hade jag nog fortsatt som instrumentalist och spelat efter noter. Fast egentligen tycker jag inte att det är särskilt kul längre.
Kursen som hon gick riktade sig till tjejer och transpersoner som ville lära sig musikproduktion. Just för att den delen av musikbranschen är rejält mansdominerad. Att öka jämställdheten var ett av skälen till att Musikfabriken, som drevs av ABF, arrangerade kursen.
– Tidigare har jag aldrig hittat något sammanhang för att skapa egen musik; det tekniska kändes svårt att övervinna och som ett läskigt steg att ta. På kursen fick vi lära oss de tekniska grunderna och nu vet jag att det inte är särskilt svårt, säger Aila Stefansdotter-Franck.
Läs mer: Musikfabriken läggs ner
Hennes grupp, Screw Cut, består av henne själv och systern Elin Örneholm, som rappar. Aila spelar saxofon, sjunger och står för produktionens alla led. Låtarna är inspelade hemma i Ailas lägenhet och i Musikfabrikens studio.
Låten ”Jackdaws” är en hyllning till hennes roller derby-lag, medan ”Look at all the fucks I gave” handlar om att ge igen efter att ha blivit illa behandlad av en man. Musiken beskriver hon som feministisk punkrock.
– Den är feministisk dels för innebörden i låtarnas texter, dels för jag och min syster har gjort allt, säger Aila Stefansdotter-Franck, som har en massa låtmaterial på gång och hoppas på att få spelningar ute.
lotta.frithiof@unt.se