Parkering vÀcker kÀnslor. I princip förstÄr alla att bilanvÀndandet mÄste strypas i hÄllbara stÀder. Och att höjda parkeringsavgifter Àr en sjÀlvklar metod. Men det mÄste förstÄs paras med tÀtare kollektivtrafik. Inte heller kan man plötsligt höja avgiften med mÄnga hundra procent som i UllerÄker och Rosendal (UNT 27/5). DÄ Àr det slut pÄ förstÄelsen.
Uppsala kommuns kraftiga höjning, som preliminÀrt sker under hösten, sammanfaller med begrÀnsad framkomlighet pÄ grund av spÄrvÀgsbygget, sÀrskilt i de nÀmnda omrÄdena och de omgivande stadsdelarna. VÀgbyggen har inget direkt samband med p-avgifterna, men bidrar förstÄs till att invÄnarna kÀnner sig trÀngda.
De flesta har bil för att de mÄste. Om man bortser frÄn Stockholms innerstad Àr den nödvÀndig för transporter i vissa skeden av livet, exempelvis nÀr matinköpen Àr som störst och kvÀllsaktiviteterna som flest. Ser man bara bilen som bekvÀmlighet och ett nöje blir det ett vÀldigt dyrt sÄdant, alldeles oavsett parkeringskostnad.
Det mĂ„ sĂ„ vara att taxorna i Uppsala inte höjts pĂ„ tio Ă„r. Priset ingĂ„r i kalkylen för den som flyttar hit och boendebudgeten har redan fĂ„tt justeras pĂ„ grund av rĂ€ntehöjningar som lett till högre mĂ„nadsavgifter i bostadsrĂ€tter och hyreshöjningar för hyresrĂ€tterna. Ăven andra kostnader har skjutit i höjden och dĂ„ Ă€r inte 75 procent högre avgift för boendeparkering eller sju gĂ„nger högre timpris nĂ„gon liten sak. SĂ€rskilt som inte servicen och framkomligheten förbĂ€ttrats, snarare tvĂ€rtom.
Förutom âprisjusteringarnaâ finns kloka tankar i Uppsala kommuns nya zoner. Gatorna ska inte vara uppstĂ€llningsplats för bilar som inte anvĂ€nds utan p-platserna i bostadsomrĂ„den bör cirkulera mellan besökarna. Att det blir en dominoeffekt av nya avgifter i ett omrĂ„de sĂ€ger ocksĂ„ nĂ„got om kostnadens betydelse. Att bo i Rosendal och parkera i Norby Ă€r knappast bekvĂ€mt.
Nya regler kommer att innebÀra missförstÄnd och det Àr sannolikt att antalet p-böter ocksÄ gÄr upp. Besökare utifrÄn möter redan krÄngel med avstÀngningar. Faran av att fÄ med sig en böteslapp hem ocksÄ borde leda till en mindre övernitisk övervakning, samtidigt som tendenserna till angiveri kan fÄ vila. Besöksstaden Uppsala har tillrÀckliga problem ÀndÄ.
Parkering vÀcker kÀnslor. Nyheten att en chef pÄ Akademiska parkerade gratis (UNT 21/5) vÀckte ett ramaskri bland övriga anstÀllda som fÄtt se sina avgifter höjas. Parkering Àr hÄrdvaluta, hemma och pÄ jobbet, och sÄ ska det förstÄs vara i en hÄllbar stad. Ta det lite varsamt med avgiftshöjningarna bara.