Beskedet: Säkrar miljarder till nya Arlandatåg

A-Train som äger Arlanda Express investerar miljarder och byter ut samtliga sina tåg. Bytena hänger inte samman med urspårningen av ett av företagets tåg för ett par år sedan. Ökad efterfrågan och naturligt slitage är i stället orsakerna.

Samtliga Arlanda express-tåg ska bytas ut med start nu i vår. Hela affären är värd miljarder och ska vara helt klar 2031.

Samtliga Arlanda express-tåg ska bytas ut med start nu i vår. Hela affären är värd miljarder och ska vara helt klar 2031.

Foto: Anders Wiklund/TT

Arlanda2025-04-25 18:30

Nyheten i korthet

  • A-Train, som driver Arlanda Express, har säkrat 5,6 miljarder kronor för att förnya och utveckla tågtrafiken mellan Arlanda och Stockholm.
  • Företaget planerar att byta ut hela sin tågflotta med nya tåg som har fler sittplatser och kan ta fler passagerare per resa.
  • Förutom nya tåg kommer A-Train att uppgradera sin infrastruktur, inklusive rulltrappor och hissar på Arlanda, samt utvidga sin tågdepå vid Arlanda.

A-train har ända sedan bygget av Arlandabanan stod klart 1999 svarat för tågtrafiken mellan Arlanda och Stockholm. Företaget hyr banan av den svenska staten enligt ett avtal som ger dem rätten att köra tågtrafiken fram till år 2050.

För att kunna säkra samt utveckla tågtrafiken ytterligare har företaget gjort en refinansiering av verksamheten på 5,6 miljarder kronor. De pengarna ska ge företaget en stabilare ekonomisk grund samt användas till att byta ut hela den nuvarande tågflottan och förbättra infrastrukturen vid Arlanda flygplats.

Arlanda Express kör i dag med sju tåg. De nya tåg som ska köpas in har fler stolar och kan ta fler passagerare per resa. Redan nu i vår kommer arbetet med att köpa in nya tåg att påbörjas.

Magnus Zetterberg är vd för A-train.
Magnus Zetterberg är vd för A-train.

– Vi kommer att beställa sju nya tågsätt som ersätter vår nuvarande flotta. Dessa nya tåg innebär dock en betydande kapacitetsökning, då de är väsentligt längre än dagens fordon – kapaciteten ökar med minst femtio procent, förklarar Magnus Zetterberg, vd för A-train.

Arlanda express på perrongen innan avfärd.
Arlanda express på perrongen innan avfärd.

Enligt Magnus Zetterberg finns flera skäl till satsningen. 

Dels handlar det om en ökad efterfrågan på att åka tåg till Arlanda, men företaget har också en överenskommelse med staten kring tågtrafiken. 

– Den främsta anledningen är att vår nuvarande tågflotta närmar sig slutet av sin tekniska livslängd. Vi har även ett avtal med svenska staten som innebär att en ny tågflotta ska vara i drift senast 2031.

I maj 2023 spårade ett Arlanda express tåg ur, vilket resulterade i 67 skadade, varav två allvarligt.

Hur ser sambandet ut mellan urspårning och köp av nya tåg och översyn av infrastrukturen ut?

– Urspårningen orsakades av en dålig svetsning i en växel från tillverkaren. Det rörde sig om en komponent i växeln som, på grund av sin position, inte gick att undersöka och som varken fanns med i något underhållsreglemente eller i tillverkarens underhållsmanual.

Samtliga 29 rulltrappor vid Arlanda express-plattformar på Arlanda ska rustas upp.
Samtliga 29 rulltrappor vid Arlanda express-plattformar på Arlanda ska rustas upp.

Förutom nya tåg kommer A-train att rusta upp sin infrastruktur med växlar, räls, plattformar samt rulltrappor och hissar på Arlanda. 

Vid flygplatsens tre stationer finns totalt 29 rulltrappor. Samtliga rulltrappor kommer att ses över och renoveras – ett arbete som beräknas ta sex år att genomföra.

Även företagets tågdepå i Blackvreten vid Arlanda kommer att byggas ut med utrymmen för bland annat tågunderhåll.

Ett Arlanda express-tåg på väg mot Arlanda.
Ett Arlanda express-tåg på väg mot Arlanda.
Arlanda express perrong.
Arlanda express perrong.
Nedgång till en av plattformarna på Arlanda.
Nedgång till en av plattformarna på Arlanda.
Arlanda Express.
Arlanda Express.
Åtta kilometer tunnel

Arlandabanan som stod färdig 1999 finansierades av ett stort antal svenska företag som ville ha en bättre tågförbindelser mellan Stockholm och Arlanda. Bygget startade 1995 och var klart i november 1999.

När Arlandabanan stod klar lämnades anläggningen över till staten. I gengäld leasar nu A-Train AB Arlandabanan av staten med ensamrätt att köra Arlanda Express fram till år 2050.

8 660 meter tunnlar sprängdes utmed sträckan och tre stationer byggdes under Arlanda flygplats i samband med att banan byggdes. Banverket byggde ut från två till fyra spår på sträckan närmast Stockholm, mellan Ulriksdal och Rosersberg. 

A-train ägs i dag av de tre australiska investeringsfonderna State Super, Australian Retirement Trust och Ginko Tree via företaget Portare 1 AB.

I den statliga utredning kring Arlandas framtid som leds av Peter Norman (tidigare finansmarknadsminister) är bedömningen att resandet till och från Arlanda kommer att öka från dagens cirka 22 miljoner resenärer till 40 miljoner år 2050. För att möta denna ökning kommer tågtrafiken till och från flygplatsen att behöva byggas ut. 

Även det politiskt sammansatta Mälardalsrådet betonar vikten av en ökat kollektivtrafik, både från Uppsala och Stockholm, för att hantera det ökande resandet från Arlanda.

Källor: Nordiska investeringsbanken, A-train, Swedavia, Mälardalsrådet, Regeringskansliet och utredningen Arlandasamordningen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!