A-train har ända sedan bygget av Arlandabanan stod klart 1999 svarat för tågtrafiken mellan Arlanda och Stockholm. Företaget hyr banan av den svenska staten enligt ett avtal som ger dem rätten att köra tågtrafiken fram till år 2050.
För att kunna säkra samt utveckla tågtrafiken ytterligare har företaget gjort en refinansiering av verksamheten på 5,6 miljarder kronor. De pengarna ska ge företaget en stabilare ekonomisk grund samt användas till att byta ut hela den nuvarande tågflottan och förbättra infrastrukturen vid Arlanda flygplats.
Arlanda Express kör i dag med sju tåg. De nya tåg som ska köpas in har fler stolar och kan ta fler passagerare per resa. Redan nu i vår kommer arbetet med att köpa in nya tåg att påbörjas.
– Vi kommer att beställa sju nya tågsätt som ersätter vår nuvarande flotta. Dessa nya tåg innebär dock en betydande kapacitetsökning, då de är väsentligt längre än dagens fordon – kapaciteten ökar med minst femtio procent, förklarar Magnus Zetterberg, vd för A-train.
Enligt Magnus Zetterberg finns flera skäl till satsningen.
Dels handlar det om en ökad efterfrågan på att åka tåg till Arlanda, men företaget har också en överenskommelse med staten kring tågtrafiken.
– Den främsta anledningen är att vår nuvarande tågflotta närmar sig slutet av sin tekniska livslängd. Vi har även ett avtal med svenska staten som innebär att en ny tågflotta ska vara i drift senast 2031.
I maj 2023 spårade ett Arlanda express tåg ur, vilket resulterade i 67 skadade, varav två allvarligt.
Hur ser sambandet ut mellan urspårning och köp av nya tåg och översyn av infrastrukturen ut?
– Urspårningen orsakades av en dålig svetsning i en växel från tillverkaren. Det rörde sig om en komponent i växeln som, på grund av sin position, inte gick att undersöka och som varken fanns med i något underhållsreglemente eller i tillverkarens underhållsmanual.
Förutom nya tåg kommer A-train att rusta upp sin infrastruktur med växlar, räls, plattformar samt rulltrappor och hissar på Arlanda.
Vid flygplatsens tre stationer finns totalt 29 rulltrappor. Samtliga rulltrappor kommer att ses över och renoveras – ett arbete som beräknas ta sex år att genomföra.
Även företagets tågdepå i Blackvreten vid Arlanda kommer att byggas ut med utrymmen för bland annat tågunderhåll.