Det var på onsdagen som drygt 1 400 påminnelser om obetalda räkningar från Heby distribuerades av företaget Svea inkasso. I samband med en uppdatering av Heby kommuns ekonomisystem användes en gammal datafil med riktiga fakturor för att testa uppdateringen. Av misstag skickades den gamla filen i väg till Svea inkasso.
Efter lunchtid brakade det loss. Då hade många Hebybor fått meddelande på sin dator eller telefon att de hade en obetald räkning.
– Under eftermiddagen blev man nedringda hos vår medborgarservice. Omkring 100 fakturor hann betalas innan vi fick ut information på vår hemsida och via appen Kivra där räkningarna nådde de drabbade. Nu jobbar vi med att betala tillbaka pengarna så snabbt som möjligt till de som hann betala, säger Heby kommuns ekonomichef Bo Strömquist.
Hur allvarligt ser Heby kommun på det inträffade?
– Det är naturligtvis ytterst allvarligt. Man ska kunna kräva att sådant här inte ska inträffa.
När den akuta fasen med att betala tillbaka pengarna är klar ska händelsen utredas.
– Nästa steg blir att fastställa att något liknande inte ska kunna ske igen, säger Bo Strömquist.
Någon gång i veckan väntas nästa våg av felaktiga fakturor anlända till många Hebybor – de som skickas ut med posten. Förhoppningen är då att man samtidigt med betalningspåminnelsen får ett brev med en ursäkt från Heby kommun och att man ska bortse från räkningen.