UNT har under torsdagen rapporterat om Trafikverkets nya utredningar där man föreslår på vilken sida av nuvarande järnvägen som de två nya spåren kan byggas.
På måndag ska Trafikverket hålla ett samrådsmöte med Knivstaborna. Under mötet kommer även placeringarna av Alsike och Knivsta stationer samt placeringen och ombyggnaden av korsningen med Särstavägen/Knivstavägen att diskuteras.
Knivsta kommuns representanter säger att informationen om Trafikverkets förslag är ny även för dem.
– Vi har precis fått se det. Det är första gången de släpper var spåren kan byggas. Det innebär att det är väldigt många fastighetsägare efter sträckan som nu får en tydlig indikation på hur de kommer att påverkas. Informationen kommer tidigare än planerat så det är väldigt bra och transparent av Trafikverket tycker vi, säger Mimmi Westerlund.
I Alsike föreslås de nya spåren byggas på västra sidan om rälsen.
Kan de som bor öster om järnvägen i Alsike pusta ut nu?
– Pusta ut vet jag inte om man kan säga, men det är en tydlig indikation från Trafikverket att det finns ett förslag som är grundligt utrett som de väljer att gå fram med. Sedan ska det samrådas, så det är inte beslutat och klart. Men att det finns ett välutrett förslag på bordet är en tydlig indikation.
Hur järnvägsutbyggnaden påverkar dem som bor och verkar väster om järnvägen i Alsike är däremot ännu ett oskrivet blad. Men en del företag och villaägare kommer troligen behöva flytta.
Knivsta kommun ska skicka in ett yttrande om de nya förslagen.
– Vi har inte hunnit ta ställning till förslagen än, utan sitter och analyserar dem för att titta på hur det här påverkar oss Knivstabor, säger Mimmi Westerlund.
Att Trafikverket nu kan tänka sig att ersätta järnvägskorsningen vid Särstavägen/Knivstavägen med en passage som innehåller alla trafikslag är något som Knivsta kommuns representanter ser som positivt. För om Särstapassagen över järnvägen skulle försvinna, skulle det skapa kaos på Gredelbyleden.
– Ja, det är en stor nyhet att de tänker sig bekosta en lösning för alla trafikslag. Det har vi drivit hårt från politiken de senaste åren. Det är jätteviktigt för kommunen utifrån robusthet och säkerhetsperspektivet att man ska kunna ta sig över järnvägen. Så det här är ett stort steg framåt tycker vi, säger Mimmi Westerlund.
I Trafikverkets förslag finns olika alternativ för placering av en ny vägbro istället för dagens järnvägskorsning med Särstavägen/Knivstavägen. Det ena förslaget ligger ganska långt från stationen, vid Södervägen. Men då finns också några alternativ där gång- och cykeltrafik placeras på en egen bro.
– Från kommunens sida vill vi gärna samla alla funktionerna för alla tre trafikslagen på samma ställe. Men det viktiga är att alla ska kunna ta sig över, säger Mimmi Westerlund.
Kommunens önskemål är att det även i fortsättningen ska gå att ta sig upp på den södra sidan av perrongen både gående och med cykel.
– Vad gäller korsningen så finns flera alternativ. Det här är tidiga tankar som de vill testa med alla aktörer som kommunen, regionen och oss Knivstabor. Och det är väl i grunden jättebra att de går ut med tidiga samråd även om deras förslag inte är riktigt klara. Då kan de hela tiden tanka av kommunens och Knivstabornas synpunkter, säger Mimmi Westerlund.