Förra året började Östhammars kommun fasa ut glesbygdsfärdtjänsten, som är en frivillig tjänst för kommuner att tillhandahålla. Eftersom delar av kommunens skärgård saknar kollektivtrafik i dag riskeras personer som tidigare haft glesbygdsfärdtjänst lämnas – bokstavligen talat – strandsatta.
För att lösa situationen kommer kommunen med största sannolikhet föreslå Region Uppsala, som ansvarar för länets kollektivtrafik, att införa anropsstyrd kollektivtrafik för de som bor på öar som saknar förbindelse.
– Det är spåret vi är inne på nu. Anropsstyrd kollektivtrafik betyder att man måste ringa UL tre timmar innan avresa för att få åka till den närmaste anslutande linjen, säger Stefan Edelsvärd, EU-samordnare vid Östhammars kommun som haft uppdraget att förbereda ett remissvar till regionen om kollektivtrafiken i skärgården.
Enligt förslaget ska detta gälla från Stora Risten, Fälön, Ormön och Hälsingen.
– Det handlar om att ha en levande skärgård där människor ska kunna bo och leva.
Det aktuella förslaget kommer att rapporteras under kommunstyrelsens arbetsutskott den 10 mars. Om det godkänns blir det sedan kommunens remissvar till Region Uppsalas nya trafikförsörjningsprogram för 2020–2030.
– Vi anser att regionen bör ta detta kollektivtrafikansvar. Om de gör det så finns bra förutsättningar att organisera den bland olika aktörer på öarna, konstaterar Edelsvärd.