Hård kritik mot skolplaner

Planerna på en ny storskola i Östhammar för över 200 miljoner kronor riskerar att slå mot annan verksamhet.

Östhammarspolitikern Åsa Lindstrand (oberoende)

Östhammarspolitikern Åsa Lindstrand (oberoende)

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Östhammar2015-11-29 08:00

Det befarar Åsa Lindstrand (oberoende, tidigare MP) som sitter i fullmäktige. Hon efterlyser mer analys inför investeringsbeslutet i fullmäktige. Framför allt undrar hon vilka ekonomiska konsekvenser som den planerade, utökade Frösåkersskolan (åk 4-9) kan få.

– Man har inte gjort någon som helst konsekvensanalys. Det här handlar inte bara om skolorna i Östhammar och Öregrundsområdet, det kommer att påverka alla skolor och hela kommunens ekonomi. Vad ska stryka på foten? För något kommer att få göra det, säger Åsa Lindstrand som personligen är övertygad om att flera mindre skolor kommer att avvecklas.

– Konsekvensen blir att skolor kommer att stängas. Man behöver inte vara ett matematiskt snille för att fatta det.

Även Ingemar Adén (Borgerligt alternativ) ifrågasätter satsningen och pekar på bristande underlag och överdimensionerad skola. I hans öron låter det som att skolpolitikerna och förvaltningen spelar på lotteri när de ”tror och hoppas” på ökat elevantal.

Men kommunstyrelsens ordförande Jacob Spangenberg (C) anser att beslutsunderlaget är tillräckligt för att ta beslut om investeringen. Konsekvenser och var pengarna för driften ska tas menar han är en fråga för barn- och utbildningsnämnden i första hand.

– Det kommer att krävas en del rationaliseringsförändringar när det är dags att betala för det här, och det får man hantera i framtida budgetar. Hur det ser ut år 2018 eller 2019 kan jag inte bedöma.

Åsa Lindstrand anser att det inte är ansvarsfullt att skjuta frågan framför sig. Hon efterlyser även svar på hur kostnaderna för inredningen i den nya skolan ska finansieras.

– Man kan inte flytta över alla grejer från den gamla skolan som ska rivas. Det är så mycket som kommer att krävas. Jag tror inte att pengarna räcker, det blir en halvmesyr som vanligt.

Frösåkersskolan är omodern och sliten. Vad är ditt förslag?

– Bygg en ny högstadieskola. Annars försvinner valmöjligheterna för dem som vill ha en liten skola, plus att vi tappar intresset för hela landsbygden. Det finns vuxna som vill ha en liten arbetsplats.

Internhyran väntas öka från 6,8 miljoner kronor till cirka 18 miljoner när nya Frösåkersskolan (åk 4-9) är klar år 2018 eller något senare. Barn- och utbildningsförvaltningen skriver i beslutsunderlaget att omprioriteringar i budgeten kommer att krävas, men att hela kostnadsökningen ändå inte kan täckas med egen budgetram.

– Det är tekniska förvaltningen som ger oss internhyran. Vi behöver utökad ram, annars kan vi inte behålla kvaliteten i verksamheten, säger barn- och utbildningschef Lisbeth Bodén.

Vore det inte mer ekonomiskt att bygga en ny högstadieskola?

– Om vi har ett mindre högstadium kanske vi inte ens kan erbjuda fulla tjänster till lärare som har vissa ämnen. Elevstöd och kollegialt lärande kan dessutom man ha på ett helt annat sätt i en skola som har 500 eller 600 elever för årskurs 4 till 9. Tittar man i Sverige är det nästan ingenstans man bygger ny skola för under 800 elever.

Lisbeth Bodén talar om en mer flexibel lärmiljö i en ny storskola, och att yngre elever kan få med sig några av sina lärare upp i högstadiet.

– Det blir en trygghet och så underlättar det överlämning av information mellan lärare. Vi måste tänka på att hålla den röda tråden och undvika bryt eller övergångar. Hur tråkigt det än låter måste man se till effektiviteten och utnyttjandet av skatteintäkterna från medborgarna.

LÄS MER: Oro i Öregrund inför storskola

Nya Frösåkersskolan

En ny skola (åk 4-9) för 600 elever är förslaget som fullmäktige väntas får på sitt bord den 8 december, om inte ändringar sker på ett extra ks-möte samma dag.

Barn- och utbildningsförvaltningen anser att det behövs ”olika, varierande och ändamålsenliga lärmiljöer till våra barn och ungdomar” och ”genomtänkta lösningar som ger en trygg närmiljö i den stora skolan” samt ”flexibla lokaler som kan användas till olika saker och lätt förändras”. Ett lärarkollegium från årskurs 4 till 9 erbjuder ”nya möjligheter till att arbeta efter en röd tråd”. Nära samarbete mellan olika årskurser minskar risken för glapp i kunskapsinhämtningen och ska också göra att eleven alltid kan mötas av pedagogerna där den är – både vad gäller utvecklingspotential och stödbehov.

Källa: Framtidens Frösåkers skola, handling B, KF 2015-12-08

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om