– Nu är vi där vi ska vara. Entreprenören gör hämtningarna enligt schemat och vi har inga eftersläpningar längre, säger Tomas Ulväng, vd på Uppsala Vatten.
Uppsala Vatten har varit i beredskapsläge sedan den 3 april. Bakgrunden till problemen är en omläggning i början av mars, där Returpappercentralen på uppdrag av Uppsala Vatten tog över all insamling av returförpackningar. På grund av ett sjukdomsutbrott bland personalen blev det förseningar i avfallshämtningen redan från start, och resultatet blev att berg av sopor tornade upp sig i soprummen runtom i Uppsala redan efter några dagar. Senare upptäcktes även att ett stort antal soprum inte fanns med i de register som Uppsala Vatten upprättat åt entreprenören. Totalt handlade det om omkring 100 "okända" soprum som senare fick läggas till.
Efter några veckor med växande högar av främst plast- och pappersförpackningar i de soprum som är kopplade till flerbostadshus i Uppsala – omkring 5 500 stycken – valde Uppsala Vatten att gå in i beredskapsläge för att lösa krisen.
Nu anses problemen vara lösta. Uppsala Vatten uppger nu att hämtningarna vid flerfamiljshus och samfälligheter fungerat utan förseningar sedan mitten av juni.
– Vi har hela tiden haft en nära dialog med Returpapperscentralen för att komma till rätta med problemen. Det har varit en utmaning att komma i kapp och även för entreprenören att tillfälligt öka kapaciteten för att klara eftersläpningen, säger Tomas Ulväng.
Uppsala Vatten skriver i ett pressmeddelande att de kommer ha kvar stöttande åtgärder i sin kundservice under sommaren, för att minska svarstiderna eftersom de fortsatt har många ärenden och långa handläggningstider.
Returpapperscentralen har under den trassliga upptakten valt att inte kommentera situationen. I ett pressmeddelande från Uppsala Vatten beklagar Jimmy Helmersson, verksamhetschef på Returpapperscentralen, vårens förseningar i hämtningarna.
– Det var ett flertal anledningar som låg till grund för problemen och det involverade ett flertal olika aktörer, där vi givetvis hade vår del i ansvaret. Nu efter drygt tre månader är vi i fas, säger han i pressmeddelandet.