"Det här är jättedåligt för Uppsalas landsbygd"

På fredagen kom regeringen med förslag att höja bensinskatten med 44 öre per liter kommande år. Kommunalråd i Uppsala kommenterar nu förslaget.

Foto: Tomas Lundin/arkiv

Uppsala2015-03-27 21:07

Uppsalas kommunalråd Maria Gardfjell, MP, tycker förslaget är "högst försvarbart".

– För normalbilisten blir det här en effekt på ungefär 50 kronor mer i månaden. Det är ingen jättestor summa. Bensinskatten behöver höjas för att vi ska få bort alla onödiga bilresor som är kortare än 5 kilometer.

– Dessutom har vi ju i Uppsala län sänkt taxorna rejält för kollektivtrafiken. Det måste bli dyrare för bilister, så det lönar sig att åka kollektivt.

Men vad betyder en sådan här höjning för den uppländska landsbygden?

– Det har ju diskuterats kompensationer för glesbygden i form av reseavdrag. Hela reseavdragssystemet bör ses över, så att man får avdrag avståndsbaserat.

Andra tongångar är det hos Therez Olsson, moderat kommunalråd.

Hon kallar regeringens förslag för "chockhöjning".

– Det här är jättedåligt för Uppsalas landsbygd. Om vi ska ha en levande landsbygd med företag måste folk kunna ta bilen till och från landet.

Att höjningen skulle kunna vara ett incitament för att få personer på landsbygden att välja andra färdalternativ - exempelvis buss eller cykel – håller hon inte med om.

Varför?

– Det finns ju inga riktiga alternativ. Har du 1,5 mil resväg till och från jobbet och ska hämta barn på dagis, så får du inte ihop det.

Regeringens förslag börjar i fel ände, summerar hon.

– En utbyggnad av kollektivtrafiken skulle man satsa på först. Vi har länge haft som förslag att få till fler tågstopp på fler orter här i länet.

UNT talade tidigare på fredagen med  några Uppsalabor som stod och tankade bilar. Läs här hur de kommenterar bensinskatten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om