De nya tullar som USA och president Donald Trump vill införa innehåller bland annat en bastull på 10 procent för alla varor som importeras till USA. Till det ska sedan läggas betydligt högre tullar på 25 procent på bland annat utlandsbyggda fordon.
Syftet med de amerikanska åtgärderna är att stärka företags konkurrenskraft, säkra arbetstillfällen och jämna ut en ojämlikhet i handeln mellan USA och övriga världen.
Tomas Stavbom, regionchef Uppsala län på Stockholms handelskammare, konstaterar att tullfrågan kommer att störa den globala ekonomin och i förlängningen de exportberoende företag som finns i Uppsala.
Det tullbesked som kom under onsdagen är ett första bud och nu ska EU, Sverige och alla andra länder som berörs komma med motbud till USA.
– Beskedet gör att många företag nu funderar kring olika scenarion tills man har ett slutresultat och något att förhålla sig till. Samtidigt är det svårt att planera utifrån något så oförutsägbart, menar Tomas Stavbom som fortsätter:
– Många hushåll har sett börsvärdet falla med upp mot 15 procent den sista tiden. Det skapar en oro och gör att de håller igen på sin konsumtion. Det kommer att ha negativa effekter på ekonomin och återhämtningen.
Runt 30 procent eller 13 miljarder kronor av Uppsala läns export går till USA. Totalt uppgår värdet på länets export till cirka 50 miljarder.
– En stor del av det som exporteras till USA står life science-sektorn för, säger Tomas Stavbom.
Hur enskilda företag påverkas beror på flera olika faktorer menar han.
– Levererar man till ett visst pris med en viss löptid, då kan det vara svårt att höja priset. Har man andra prismodeller och unika produkter med få andra alternativ på marknaden kan man kanske justera priset för att möta de nya tullarna. Då drabbar det framför allt amerikansk sjukvård som får betala mera.
Atlas Copco i Tierp och Sandvik Coromant i Gimo är två företag som levererar verktyg och avancerade skär till bland annat europeiska bilproducenter. Bilmarknaden kommer att bli en svår materia att analysera, menar Tomas Stavbom.
– En bil består i många fall av komponenter som kommer från hundratals företag och många länder som det betalats tullavgifter för. Sedan sätts bilen ihop någonstans i Europa, en bil som det sedan ska betalas tull för när den exporteras till USA. Frågan är om någon vet vad detta kommer att kosta i slutänden.