Det har snart gått ett halvår sedan SJ lämnade över sina tågavgångar i den så kallade Uppsalapendeln på sträckan Uppsala–Stockholm till Mälardalstrafik, som driver trafiken under varumärket Mälartåg.
UNT har från Thomas Tydal, som bland annat skapat appen 1409, fått uppdaterad statistik över hur tågen mellan Stockholm och Uppsala gått det senaste ett och ett halvt året. Och siffrorna är tydliga: Mälartåg har klarat trafiken bättre både när man tittar på förseningar och antalet inställda avgångar.
Inför att Mälardalstrafik tog över trafiken från SJ var oron stor för att tågen inte skulle räcka till. Men Hanna Bergström, trafikchef på Mälardalstrafik, säger att det flutit på bra och att tillgången på tåg har varit bra.
– Vi har arbetat aktivt med den som underhåller tågen åt oss, vilket gett resultat, säger hon.
Under 2024 var det 79 procent av SJ:s tåg mellan Uppsala och Stockholm som kom fram med max fem minuters försening. Räknar man bort fjolårets besvärliga vintermånader åker SJ:s punktlighet upp till 82 procent, vilket ligger nära det långsiktiga genomsnittet för SJ:s Uppsalapendel under åren 2018–2024 som var 82,6 procent. Då har de akut inställda tågen tagits bort i siffrorna över hur många tåg som är i tid.
Motsvarande siffra för Mälartåg under våren 2025 är en punktlighet på i genomsnitt 88 procent för de tåg som vänder i Stockholm, det vill säga de avgångar som de tagit över från SJ. Och variationen mellan månaderna är liten.
Ylva Sjögren Bolin som pendlar mellan bostad i Stockholm och jobb i Uppsala har också haft känslan av att avgångarna blivit punktligare efter att Mälartåg tagit över driften.
– Men jag litar inte på tågen. Idag har jag ett möte 08.30 som jag måste vara med på, så då var jag beredd att åka hem igen och ta mötet hemifrån om tåget skulle bli sent, säger Ylva Sjögren Bolin.
Också när man tittar på antalet inställda avgångar har Mälartåg klarat sig bättre än SJ. I snitt har 39 SJ-tåg per månad ställts in akut på sträckan Stockholm–Uppsala under 2024 när man räknar bort problemmånaderna januari och februari i fjol. Mälartågs motsvarande snitt efter årsskiftet 2024/2025 är 19.
Även om tågen har räckt till för att köra trafiken har Mälardalstrafik beslutat att köpa in 13 ytterligare dubbeldäckartåg som ska komplettera de 53 dubbeldäckare som i dag används i Mälartågs linjenät. Skälet är att få en större buffert när de nuvarande tågen blir äldre och behöver mer tid på verkstaden.
– Vi behöver en större robusthet och redundans för våra tåg. Men det är klart att det också bidrar till behovet att vi tagit över SJ:s avgångar. Vi vill även kunna vara förberedda för att utveckla hela vårt linjenät, säger Hanna Bergström.
En pendlare som verkligen uppskattat att Mälartåg tagit över driften är Elin Lövestam som pendlat mellan Uppsala och Stockholm i 20 år.
– Jag har anpassat mitt liv efter att tågen kan komma sent och hämtar och lämnar exempelvis aldrig barn de dagar jag pendlar, för risken finns alltid att tågen inte går som de ska. Den stora fördelen sedan Mälartåg tog över den här vändan är att tågen är så mycket fräschare med eluttag överallt och luftkonditionering. Det spelar stor roll för oss som jobbar på tåget.
Enligt planen ska de nya tågen som ska köpas in börja tas i trafik om ungefär tre år.
De olika regionerna som äger Mälardalstrafik ger ekonomiska garantier för de tågvagnar som motsvarar hur mycket Mälartågen körs i det egna länet. Region Uppsalas del av den utökade tågflottan är fyra tåg.
Vad övertagandet av SJ-avgångarna betytt ekonomiskt för Mälardalstrafik, och i förlängningen för Region Uppsala, går det inte att få något entydigt svar på. Eftersom Mälartåg körs av Transdev via ett så kallat nödavtal efter att MTR blev av med kontraktet förra sommaren, blir notan för att köra trafiken högre än vad det annars skulle ha varit. Å andra sidan får Mälardalstrafik behålla en större andel av intäkterna från Movingokorten på sträckan Uppsala–Stockholm eftersom de inte längre behöver dela dem med SJ.
Man kan se att Region Uppsalas nettokostnad för de Mälartåg som körs genom länet, har varit på ungefär samma nivå under hösten 2024, när SJ körde tågen, som våren 2025, när Mälartåg kör dem. Det talar i alla fall för att det inte är någon förlustaffär att ta över SJ:s avgångar.