Två månader med sopkris: "Fortfarande inte i fas"

Sophanteringen i Uppsala fungerar fortfarande inte,  med fulla soprum som följd. Uppsala Vatten ligger därför kvar i beredskapsläge.
– Vi är inte nöjda, säger Rickard Malmström (MP), ordförande i Uppsala Vattens styrelse.

Så här har det sett ut i flera soprum i Uppsala under våren.

Så här har det sett ut i flera soprum i Uppsala under våren.

Foto: Lars Johansson

Uppsala2025-05-05 19:00

Efter drygt två månader är det fortfarande problem med hämtningarna i Uppsalas soprum. Uppsala Vatten ligger efter ganska exakt en månad kvar i beredskapsläge på grund av de överfulla soprummen.

– Vi ligger fortfarande inte i fas och jobbar nära entreprenören för att vi ska komma till rätta med problemet, säger Uppsala Vattens vd Tomas Ulväng.

Problemen uppstod i samband med att Returpapperscentralen tog över hela uppdraget när det gäller hämtning av förpackningar i kommunen. Många hyresgäster och boende i bostadsrättsföreningar vittnade om överfulla soprum. Fortfarande är det framför allt hämtningen av returförpackningar av papper och plast som haltar.

4 april meddelande Uppsala Vatten att man gått in i beredskapsläge för att snabba på en lösning. Där ligger man en månad senare kvar.

– Vi har fortfarande långa svarstider i vår kundtjänst, därför väljer vi att ligga kvar i beredskapsläge, säger Tomas Ulväng.

Rickard Malmström (MP) är ordförande i Uppsala Vattens styrelse.

– Vi är inte nöjda med att vi har en aktör som inte lever upp till förväntningarna och det som vi har beställt, säger Rickard Malmström.

Han ser även en risk med för att den bristande hanteringen kan få mer långtgående konsekvenser.

– Det kan leda till ett bristande förtroende för hela det cirkulära samhället, säger han.

UNT har varit i kontakt med Returpapperscentralen i Uppsala som avböjer att kommentera situationen. Man hänvisar till den överenskommelse man har med uppdragsgivaren som innebär att det är Uppsala Vatten som ska uttala sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!