Johan Rudström skriver (UNT 29/5) att kommunen går fram med för snabba höjningar av p-avgifter.
Uppsala är i snabb utveckling och vi behöver ha ett fungerande trafiksystem med hög tillgänglighet och framkomlighet. Parkeringstaxor spelar en viktig roll för att uppnå detta.
De som måste använda bil ska ha lätt att hitta parkering. Rätt nivå på parkeringstaxor bidrar till att den som behöver alltid hittar en parkering, och bidrar också till minskad trafik från bilister som letar efter en parkeringsplats vilket i sin tur säkerställer en god och trafiksäker boendemiljö samt bättre framkomlighet för kollektivtrafiken.
Lättillgängliga parkeringsplatser är viktiga för de som önskar eller måste ha bil för att få vardagen att gå ihop. I centrala Uppsala har vi däremot en brist på utrymme, och vi måste prioritera de färdmedel som gör att så många som möjligt tar sig fram. Uppsalas parkeringsavgifter har inte höjts sedan 2016. Nu går vi från en modell där avståndet till centrala Uppsala bestämmer avgiftens storlek till en mer logisk modell där behovet avgör parkeringsavgiften. När vi inför parkeringsavgifter i stadsdelar utanför centrala Uppsala är det bara när parkeringssituationen börjat bli ohållbar.
I Rosendal och Ulleråker utvecklas hela stadsdelarna utifrån parkering i mobilitetshus. Ingen av fastigheterna som byggs där har betalat för att det ska finnas gatuparkeringar, utan har friköpt sig genom att bidra till mobilitetshusen. Då blir det fel att konkurrera ut mobilitetshusen med billigare parkering på gatorna. I Ulleråker finns i dag inga gatuparkeringar som berörs av taxehöjningen, det innebär att höjningen från 5 till 35 kronor i timmen inte kommer att få någon påverkan i praktiken, bara om vi i framtiden bygger gatuparkeringar i området.
Med den föreslagna justeringen kommer vi ha taxor för boendeparkering som ligger på liknande nivå som andra stora svenska städer, och den kommer fortfarande innebära en rabatt på över 70 procent jämfört med den ordinarie taxan för gatuparkeringar.
Rafael Waters, ordförande (S), gatu- och samhällsmiljönämnden
Svar
Höjda parkeringsavgifter är en självklar metod för att minska bilåkandet och skapa en hållbar stad, står det i ledartexten. Så ingen däremot. Invändningen gäller alltså hastigheten i förändringen till en ”liknande nivå som andra stora svenska städer”. Den sammanfaller med att hyror och andra kostnader stigit kraftigt. Samt med att stora delar av stan stängts av för underhåll, förberedelse för spårväg med mera. Man kunde således ha varit lite mer varsam i detta läge.
Johan Rudström