Kan tvingas från sitt livsverk – om förslaget går igenom

Några var upprörda, andra lättade efter att Trafikverket i förra veckan avslöjade sitt tidiga förslag om spårdragningen genom Knivsta.
– Jag har inte blivit kontaktad av Trafikverket före mötet och de har aldrig tidigare sagt att det ska bli fyra nya spår rakt över min gård. Så jag är jättechockad, säger veterinär Görel Nyman, ägare av Trunstaberg gård.

Görel Nyman bedriver en specialistverksamhet inom hästavel. Hon är en av bara cirka tre personer i Sverige som fått tillstånd från Jordbruksverket för att bedriva embryotransfer från ston. Nu kanske hon måste lägga ner hela sin verksamhet och flytta.
"Det här drabbar väldigt min specialistverksamhet och den syns ju inte på kartan för Trafikverket", säger hon.

Görel Nyman bedriver en specialistverksamhet inom hästavel. Hon är en av bara cirka tre personer i Sverige som fått tillstånd från Jordbruksverket för att bedriva embryotransfer från ston. Nu kanske hon måste lägga ner hela sin verksamhet och flytta. "Det här drabbar väldigt min specialistverksamhet och den syns ju inte på kartan för Trafikverket", säger hon.

Foto: Läsarbild

Knivsta2025-05-27 18:00

Under måndagen lockade ett öppet möte om fyrspåret i Knivsta många besökare. Arrangör var Trafikverket som tidigare än väntat gick ut med ett förslag om vilka fastigheter som kan komma att beröras av spårutbyggnaden.

Här fanns också skisser på nya gator kring den planskilda korsning som ska ersätta dagens järnvägskorsning med Särstavägen/Knivstavägen.

– Vi vill berätta att vi nu har startat arbetet med att ta fram en järnvägsplan. Vi är i ett tidigt skede så vi vill visa Knivstaborna vad vi håller på och utreder för att få in fler synpunkter, säger Jenny Bergh, projektledare på Trafikverket.

– Vi vill på det här sättet berätta att vi nu har startat arbetet med att ta fram en järnvägsplan. Vi är i ett tidigt skede och vill visa Knivstaborna vad vi håller på och utreder för att få in fler synpunkter, säger Jenny Bergh, projektledare på Trafikverket.Jenny Bergh projektledare Trafikverket
– Vi vill på det här sättet berätta att vi nu har startat arbetet med att ta fram en järnvägsplan. Vi är i ett tidigt skede och vill visa Knivstaborna vad vi håller på och utreder för att få in fler synpunkter, säger Jenny Bergh, projektledare på Trafikverket.Jenny Bergh projektledare Trafikverket

Inför och under mötet publicerade Trafikverket en första karta som visar vilka fastigheter som behöver tvångsinlösas om förslaget går igenom. Många i Alsike som tidigare varit oroliga, verkar nu nöjda med förslaget till var spåren ska placeras, medan andra befarar mer buller.

Anna Eneland, 37, var en av besökarna på mötet.

– Jag tror det kommer bli bra. Det är väldigt många som pendlar från Knivsta och förhoppningsvis blir det bättre med fler spår så att tågen kan gå mer i tid, säger hon.

Samtidigt är det flera företagare och boende utmed västra sidan av järnvägen som i dag är chockade och ledsna.

Görel Nyman, veterinär och ägare av Trunstaberg gård, måste lämna sitt livsverk om Trafikverkets nuvarande förslag går igenom. I höjd med Trunsta träsk föreslås att fyra nya spår (i stället för två) byggs väster om järnvägen.

– Så sent som i november beslutade Trafikverket att två nya spår ska byggas längs den befintliga järnvägen. Så jag har tänkt att två nya spår på min sida, det kan jag leva med. Men chocken kom i fredags när jag såg deras karta som visar att det ska vara fyra nya spår över min fastighet, säger Görel Nyman.

Trafikverkets första förslag över placering av nya spåren genom Alsike. Punkten är placeringen för den nya stationen i Alsike. Den lila linjen visar platsen där nuvarande räls rivs och det föreslås fyra helt nya spår, mitt emot Trunsta träsk.
Trafikverkets första förslag över placering av nya spåren genom Alsike. Punkten är placeringen för den nya stationen i Alsike. Den lila linjen visar platsen där nuvarande räls rivs och det föreslås fyra helt nya spår, mitt emot Trunsta träsk.
Här är placeringen av spåren genom Knivsta. Den runda pricken visar var Knivsta station kan byggas. Stationshuset skulle i så fall sparas medan godsmagasinen kanske kommer flyttas eller rivas. Kyrkan och kyrkogården klarar sig. Närmare länsgränsen läggs ett nytt spår på vardera sida om dagens järnväg.
Här är placeringen av spåren genom Knivsta. Den runda pricken visar var Knivsta station kan byggas. Stationshuset skulle i så fall sparas medan godsmagasinen kanske kommer flyttas eller rivas. Kyrkan och kyrkogården klarar sig. Närmare länsgränsen läggs ett nytt spår på vardera sida om dagens järnväg.
Här är hela karta över Trafikverkets senaste förslag över var de nya spåren ska placeras.
Här är hela karta över Trafikverkets senaste förslag över var de nya spåren ska placeras.

Hon är arg och ledsen över att Trafikverket inte tidigare har nämnt det för henne.

– Däremot har de varit i mina hagar och krävt att få göra 21 borrhål för sin geologiska undersökning. Jag fick bråka med dem för att de skulle fylla igen hålen, så att mina avelshästar inte trampade ner i hålen och bröt benen. De har aldrig sagt något om att det ska bli fyra nya spår här. Så jag är jättechockad.

Skulle du kunna flytta hela verksamheten?

– Just nu ser jag ingen annan lösning, för tar man mina hagar så har jag ingen mark att bedriva verksamhet på. Det finns inte heller expansionsmöjlighet åt något håll runt gården. Det värsta är att Trafikverket inte ser på kartan att jag har ett jätteavelsmaterial här som det har tagit cirka 40 år att bygga upp, säger Görel Nyman som är orolig för att Trafikverket bara kommer ersätta henne för fastigheten, inte för företaget.

Trafikverket gav henne inte heller några konkreta besked under samrådsmötet. Svaret blev att inget är bestämt än, att de nu gör en bedömning av var den nya rälsen gör minst skada och var det är tekniskt bäst att placera den.

Ersätter ni inkomster från verksamheter?

– Ja, det är expropriationslagens bestämmelser som avgör vilken ersättning man får. Och är det en verksamhet som skadas så ska den också ersättas, så det gör vi, svarar Matilda Ottosson, en av Trafikverkets experter på fastighetsfrågor.

Besökarna fick gå runt till olika stationer i kommunhuset, där Trafikverket svarade på frågor om järnvägsteknik, miljöutredningar och fastigheter som berörs.
Besökarna fick gå runt till olika stationer i kommunhuset, där Trafikverket svarade på frågor om järnvägsteknik, miljöutredningar och fastigheter som berörs.
Lokalpolitikern Benny Borgman (C), var en av de Knivstabor som gick runt och lyssnade på vad Trafikverket hade att berätta.
Lokalpolitikern Benny Borgman (C), var en av de Knivstabor som gick runt och lyssnade på vad Trafikverket hade att berätta.
Samhällsutvecklingsnämndens ordförande Rye-Danjelsen (KNU) gick även han runt och pratade med Trafikverkets experter.
Samhällsutvecklingsnämndens ordförande Rye-Danjelsen (KNU) gick även han runt och pratade med Trafikverkets experter.

Niklas Dernell, projektchef, svarar:

– Vi vet inte exakt vilka som blir berörda, för vi är inte där än. När vi har lagt fram ett slutligt förslag så kommer vi som planerat att kontakta alla berörda före nästa samrådsmöte. Vi är här i dag för att presentera vårt utredningsläge och för att få in synpunkter inför vårt fortsatta utredningsarbete. 

Detta är en järnvägsplan

Trafikverket håller just nu på att ta fram en järnvägsplan för sträckan södra Bergsbrunna till länsgränsen söder om Knivsta. I en järnvägsplan beskrivs i detalj var järnvägen ska ligga och hur mycket mark som behövs.

Fram till 12 juni pågår samrådet och under tiden tar Trafikverket emot även skriftliga synpunkter på de förslag som presenterats.

Till järnvägsplanen görs en miljökonsekvensbeskrivning som Länsstyrelsen behöver godkänna och ett gestaltningsprogram som visar hur det som byggs kan komma att se ut.

Berörda har möjlighet att lämna synpunkter på järnvägsplanen under samrådstiden. Därefter ska synpunkterna bearbetas och planen ska ställas ut för granskning. Då blir det ytterligare ett samråd innan planen ska fastställas.

Tidigast år 2028 beräknas bygget av de nya spåren starta i Knivsta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!