Under måndagen lockade ett öppet möte om fyrspåret i Knivsta många besökare. Arrangör var Trafikverket som tidigare än väntat gick ut med ett förslag om vilka fastigheter som kan komma att beröras av spårutbyggnaden.
Här fanns också skisser på nya gator kring den planskilda korsning som ska ersätta dagens järnvägskorsning med Särstavägen/Knivstavägen.
– Vi vill berätta att vi nu har startat arbetet med att ta fram en järnvägsplan. Vi är i ett tidigt skede så vi vill visa Knivstaborna vad vi håller på och utreder för att få in fler synpunkter, säger Jenny Bergh, projektledare på Trafikverket.
Inför och under mötet publicerade Trafikverket en första karta som visar vilka fastigheter som behöver tvångsinlösas om förslaget går igenom. Många i Alsike som tidigare varit oroliga, verkar nu nöjda med förslaget till var spåren ska placeras, medan andra befarar mer buller.
Anna Eneland, 37, var en av besökarna på mötet.
– Jag tror det kommer bli bra. Det är väldigt många som pendlar från Knivsta och förhoppningsvis blir det bättre med fler spår så att tågen kan gå mer i tid, säger hon.
Samtidigt är det flera företagare och boende utmed västra sidan av järnvägen som i dag är chockade och ledsna.
Görel Nyman, veterinär och ägare av Trunstaberg gård, måste lämna sitt livsverk om Trafikverkets nuvarande förslag går igenom. I höjd med Trunsta träsk föreslås att fyra nya spår (i stället för två) byggs väster om järnvägen.
– Så sent som i november beslutade Trafikverket att två nya spår ska byggas längs den befintliga järnvägen. Så jag har tänkt att två nya spår på min sida, det kan jag leva med. Men chocken kom i fredags när jag såg deras karta som visar att det ska vara fyra nya spår över min fastighet, säger Görel Nyman.
Hon är arg och ledsen över att Trafikverket inte tidigare har nämnt det för henne.
– Däremot har de varit i mina hagar och krävt att få göra 21 borrhål för sin geologiska undersökning. Jag fick bråka med dem för att de skulle fylla igen hålen, så att mina avelshästar inte trampade ner i hålen och bröt benen. De har aldrig sagt något om att det ska bli fyra nya spår här. Så jag är jättechockad.
Skulle du kunna flytta hela verksamheten?
– Just nu ser jag ingen annan lösning, för tar man mina hagar så har jag ingen mark att bedriva verksamhet på. Det finns inte heller expansionsmöjlighet åt något håll runt gården. Det värsta är att Trafikverket inte ser på kartan att jag har ett jätteavelsmaterial här som det har tagit cirka 40 år att bygga upp, säger Görel Nyman som är orolig för att Trafikverket bara kommer ersätta henne för fastigheten, inte för företaget.
Trafikverket gav henne inte heller några konkreta besked under samrådsmötet. Svaret blev att inget är bestämt än, att de nu gör en bedömning av var den nya rälsen gör minst skada och var det är tekniskt bäst att placera den.
Ersätter ni inkomster från verksamheter?
– Ja, det är expropriationslagens bestämmelser som avgör vilken ersättning man får. Och är det en verksamhet som skadas så ska den också ersättas, så det gör vi, svarar Matilda Ottosson, en av Trafikverkets experter på fastighetsfrågor.
Niklas Dernell, projektchef, svarar:
– Vi vet inte exakt vilka som blir berörda, för vi är inte där än. När vi har lagt fram ett slutligt förslag så kommer vi som planerat att kontakta alla berörda före nästa samrådsmöte. Vi är här i dag för att presentera vårt utredningsläge och för att få in synpunkter inför vårt fortsatta utredningsarbete.